Hukuman penjara bagi pemandu cuai yang akibatkan kematian wajar dipertimbangkan kini – Lee Lam Thye

Hukuman penjara bagi pemandu cuai yang akibatkan kematian wajar dipertimbangkan kini – Lee Lam Thye

Kerajaan perlu mempertimbang untuk memperkenalkan hukuman penjara mandatori bagi pemandu-pemandu cuai yang mengakibatkan kematian, sama ada terhadap penumpang mereka mahupun pengguna jalan raya yang lain.

Ahli Majlis Keselamatan Jalan Raya Kebangsaan, Tan Sri Lee Lam Thye di dalam satu kenyataannya semalam berkata cadangan untuk hukuman itu bertepatan untuk dilaksanakan kini kerana kejadian demikian yang melibatkan pemandu-pemandu bas serta kenderaan berat semakin kerap berlaku, lapor Bernama.

“Di dalam kejadian terbaru, seorang pemandu bas ekspres bersama 26 penumpangnya cedera selepas bas yang mereka naiki terbalik di KM434.9 Lebuhraya PLUS arah Utara berdekatan Rawang. Laporan awal kemalangan yang berlaku pada 4.50 pagi itu menunjukkan, bas berkenaan yang sedang dalam perjalanan ke Kuala Lumpur terlanggar pembahagi jalan dan hilang kawalan sebelu terbalik dan memasuki laluan bertentangan,” jelas beliau.

Pada 24 Oktober, lapan pekerja kilang meninggal sementara 44 orang lagi cedera di dalam sebuah kemalangan melibatkan bas kilang dengan sebuah van di KM147 lebuhraya sama, berdekatan plaza tol Juru. 24 Disember tahun lalu pula, sebuah bas ekspres menuju Utara terhumban ke dalam gaung sedalam enam meter di KM137 lebuhraya sama, mengakibatkan kehilangan 14 nyawa.

Lee juga menekankan, kemalangan terburuk melibatkan bas ekspres ialah pada 2013 yang mengakibatkan 37 kematian dan 16 orang lagi cedera dalam kemalangan berdekatan Tokong Chin Swee, Genting Highland, Pahang.

“Saya percaya kita memerlukan langkah radikal untuk mengatasi masalah ini, dengan menanamkan rasa takut dan tanggungjawab dalam diri pemandu-pemandu – mereka akan masuk penjara sekiranya didapati bersalah memandu dengan cuai.

“Kita perlu mempunyai undang-undang yang berkesan untuk memastikannya dapat mengekang kejadian seumpama itu daripada berulang, terutama dalam kalangan pemandu kenderaan berat,” tambah Lee.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required