Honda CB1000R 2018 – gaya ringkas, teknologi moden

Honda CB1000R 2018 – gaya ringkas, teknologi moden

Sebelum ini, Honda ada mengeluarkan siri teaser untuk projek sebuah motosikal yang digelar sebagai Neo Sports Cafe. Kini semasa pameran EICMA 2017, motosikal tersebut telah dipertontonkan, dan ia rupanya adalah CB1000R, yang menggunakan konsep rekaan minimalis baru. Model yang dipamerkan ini juga adalah model produksi yang akan mula masuk pasaran pada tahun hadapan.

Menurut Honda, CB1000R 2018 ini adalah jawapan kepada mereka yang mencari antara motosikal prestasi tinggi dan karekter tersendiri. Ia mampu memberikan hubungan yang beremosi dan kuat antara manusia dan motosikal, dan bagi pemilik, mereka akan rasa lebih berbangga memilikinya.

Enjin yang digunakan pada model ini adalah sama dengan CBR1000RR, iaitu unit empat silinder 998 cc DOHC, namun kini dinaik taraf dengan piston diperkuat, angkatan injap lebih tinggi, injap lebih besar, lubang pemasukan angin lebih besar dan kebuk pembakaran bentuk baru yang dapat meningkatkan pergerakan udara serta tork di tahap pertengahan rpm.

Nisbah gear juga dikurangkan sebanyak 4% untuk pecutan lebih baik, dan ia dipadankan bersama kotak gear enam kelajuan yang mempunyai klac assist/slipper yang lebih ringan. Sistem ekzos 4-2-1 baru turut dipadankan pada motosikal ini, dan ia adalah 4.5 kg lebih ringan dan dapat memberikan lebih tork semasa rpm tinggi.

Kelengkapan lain yang ada pada CB1000R 2018 adalah empat mod tunggangan (Standard, Sport, Rain, User), kesemua lampu LED, pemegang yang 0.5 inci lebih lebar dan lebih tinggi, tayar lebih lebar (190/55 ZR17), fork hadapan Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP), kerangka besi Mono-backbone dan sistem Honda Selectable Torque Control (HSTC).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required