Renault Megane GT dipertontonkan di Malaysia

Renault Megane GT dipertontonkan di Malaysia

Seperti mana yang kami maklumkan semalam, TC Euro cars telah pun mendedahkan Renault Megane GT bagi tontonan umum di Malaysia. Hatchback ini adalah hasil kerjasama divisi Renault Sport Technologies, dengan mengambil inspirasi daripada Megane RS bagi menghasilkan keseimbangan yang sempurna antara keseronokan pemanduan dan keselesaan.

Di bawah hudnya, ia ditampilakan enjin petrol Energy TCe 205 yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 205 PS pada 6,000 rpm dan tork puncak sehingga 280 Nm dari 2,400 rpm. Penjana kuasa ini turut dipadankan dengan transmisi automatik klac-berkembar tujuh-kelajuan EDC. Kuasa inijuga membolehkan Megane GT memecut 0-100 km/j dalam masa 7.1 saat. Manakala kecekapan penggunaan bahan api pula boleh mencecah 6 liter bagi setiap 100 km.

Renault Megane GT baharu ini dilengkapi dengan casis khas serta teknologi 4CONTROL, yang pertama dalam segmen-C dan digabungkan dengan talaan suspensi yang diperhalusi, sekaligus memberikan pengendalian empat-roda yang lebih mantap. Sistem ini dapat mengawal penjajaran roda belakang sekaligus memberikan tindakbalas sport tanpa mengetepikan soal keselamatan.

Renault Megane GT dipertontonkan di Malaysia

Di mana pada kelajuan di bawah 80 km/j dalam mod Sport, dan 60 km/j dalam mod lain, roda hadapan dan belakang boleh membelok ke arah bertentangan, sehingga 2.7 darjah di belakang. Pada kelajuan tinggi, roda hadapan dan belakang membelok ke arah sama, dengan belokan sehingga satu darjah di belakang, untuk kestabilan yang lebih baik.

Selain itu, ia juga dilengkapi dengan teknologi baharu yang dibangunkan khas oleh Renault Sport iaitu Multi Change Down, yang membolehkan penurunan gear pantas, serta Launch Control untuk pecutan dari pegun yang lebih cekap.

Ia juga ditampilkan dengan teknologi MULTI-SENSE yang membenarkan pemandu melaras pemanduan mengikut kehendak sendiri termasuk untuk kawalan bahan pendikit dan tindak balas enjin, kelajuan menukar gear dan kawalan lampu ambien dalam kabin.

Jentera ini dibangunkan berdasarkan platform Common Module Family (CMF) dari Pakatan Renault-Nissan. Model generasi keempat ini dibina dengan dimensi 64 mm lebih panjang (4,359mm) dan 25 mm lebih rendah (1,447mm) serta jarak roda 28mm lebih jauh (2,669mm) dari model generasi sebelum ini.

Megane GT ini tampil dengan imej yang lebih macho, sporty dan agresif, dengan elemen luaran yang cukup menyerlah, termasuk dengan gril yang nampak lebih lebar dengan logo berlian tegak, lampu utama LED penuh Pure Vision dengan lampu nyalaan siang berbentuk-C yang bersambung ke bawah sehingga bampar. Manakala kekemasan krom berkualiti pula menjalari bahagian hadapan hingga ke sisi.

Selain itu, bampar belakang yang tampil garang, selain lampu belakang LED dengan teknologi Edge Light, diffuser belakang, sepasang tip ekzos krom dan rim aloi kemasan gunmetal berdiameter 17-inci.

Renault Megane GT dipertontonkan di Malaysia

Menjengah bahagian kabinnya, ia hadir dengan kokpit berbentuk-L bersama papan pemuka yang menampilkan panel instrumen TFT warna penuh tujuh-inci dan skrin sesentuh R-LINK 2 tujuh-inci. Konsol tengahnya juga lebih luas dan tinggi serta mempunyai perehat tangan yang boleh dilaraskan.

Selain itu, elemen lain yang turut ditampilkan termasuklah sistem bunyi 3D Arkamys dengan lapan-pembesar suara, kad bebas tangan dengan kemasukan tanpa kunci bersama fungsi mula/henti enjin, kamera undur, pendingin hawa automatik dwi-zon, pedal penukar gear di belakang stereng, pedal aluminium, Idle Start Stop, roda stereng balutan kulit dan kekemasan krom satin elegan pada bahagian kabin.

Bagi aspek keselamatan, ia didatangkan dengan ABS dengan EBD dan Bantuan Brek Kecemasan (EBA), Program Kestabilan Elektronik (ESP) dengan Kawalan Cengkaman (ASR), enam beg udara, Bantuan Mula Mendaki dan Kawalan Kelajuan dengan Pengehad Kelajuan.

Buat masa ini, TC Euro Cars masih enggan mendedahkan, adakah jentera ini bakal dipasarkan secara rasmi di Malaysia mahu pun tidak. Namun akan mempamerkan jentera ini di beberapa pusat pameran Renault terpilih tidak lama lagi. Apa pun kami akan membawakan perkembangan selanjutnya jika ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required