VIDEO: Teaser SUV berprestasi tinggi Lamborghini Urus redah padang pasir dengan mod Sabbia

Sebelum didedahkan secara rasmi, pengeluar supercar dari Itali menyiarkan terlebih dahulu video teaser produk terbaharunya iaitu sebuah SUV berprestasi tinggi yang dikenali sebagai Urus. Selain sebagai prebiu, video ini juga menayangkan fungsi salah satu mod pemanduan yang diberikan, digelar sebagai mod Sabbia (pasir).

Menerusi mod pemanduan berkenaan, Urus nampaknya tiada masalah untuk meredah padang pasir dengan kelajuan tinggi. Video tersebut juga turut memperlihatkan bagaimana sistem four-wheel steering yang dipadankan pada SUV ini berfungsi, memberikan pergerakan lincah walaupun dalam situasi sukar.

Selain dari Sabbia, Urus turut diberikan dua mod pemanduan lasak lain iaitu Terra (berlumpur) dan Neve (salji). Tiga mod pemanduan pemukaan tar iaitu Strada (jalan raya), Sport dan Corsa (litar) seperti pada barisan supercar terkini Lambo yang lain turut diberikan pada Urus.

Dari segi rekabentuk pula, nampaknya SUV ini bakal mengekalkan rupa seperti model konsep yang muncul pada tahun 2007 dahulu – hanya berberapa perkara disentuh semula bagi menjadikan ia sebuah model produksi sebenar. Menurut Lamborghini, Urus akan menerima enjin khas 4.0 liter V8 turbo berkembar, dan mungkin akan ditawarkan dalam versi plug-in hybrid selepas itu.

SUV berkuasa tinggi ini dijadualkan akan membuat kemunculan sulung pada 4 Disember ini. Setelah masuk ke pasaran nanti, Urus pastinya akan memberikan cabaran kepada SUV berprestasi tinggi lain seperti Porsche Cayenne.

GALERI: Spyshot Lamborghini Urus


GALERI: Lamborghini Urus Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required