Honda CRF150L dilancar di Indonesia – beri saingan kepada Kawasaki KLX150 dengan lebih kelengkapan

Honda CRF150L dilancar di Indonesia – beri saingan kepada Kawasaki KLX150 dengan lebih kelengkapan

Melihat kepada keadaan di Malaysia, Kawasaki KLX150 cukup popular dalam dunia motosikal dual purpose/offroad permulaan. Setelah sekian lama, ia tidak mempunyai pesaing dari jenama Jepun, dan alternatif lain peminat motosikal jenis ini adalah daripada jenama Demak, DTM dan beberapa lagi. Keadaan sama juga berlaku di Indonesia.

Kini, ia sudah berubah kerana Honda baru sahaja memperkenalkan CRF150L untuk pasaran Indonesia, dan ia cukup menarik jika dilihat daripada spesifikasi. Harganya pula, jika dibandingkan dengan KLX150 di sana, cuma berbeza 2.7 juta rupiah (sekitar RM834) iaitu bermula 31,800,000 rupiah (RM9829).

Dengan bayaran lebih sedikit sahaja, CRF150L menawarkan pelbagai kelebihan berbanding KLX150 seperti meter digital kompak, rim Excel 21 inci di hadapan dan 18 inci di belakang, suspensi USD 37 mm dengan jarak gerak 225 mm di hadapan, monoshock dengan Pro-link di belakang, raiser di pemegang yang boleh dilaras dan penampilan moden seperti ‘abangnya’ yang lebih besar, CRF250L dan CRF450.

Pada bahagian enjin, CRF150L menggunakan unit satu silinder 150 cc dengan sistem suntikan bahan api PGM-FI, dan dipadankan bersama transmisi lima kelajuan. Kuasa yang mampu dihasilkan adalah 12.91 PS pada 8,000 rpm dan 12.43 Nm tork pada 6,500 rpm. Untuk memulakan enjin, anda boleh menggunakan pemula elektrik ataupun tendang. Berat keseluruhan CRF150L adalah 122 kg, dan ia datang dengan kapasiti tangki 7.2 liter.

Melihat kepada semua kelengkapan ini, ternyata CRF150L menyediakan lebih banyak nilai kepada pengguna berbanding KLX150L di Indonesia. Ini kerana KLX150 yang sedang dijual di sana masih lagi menggunakan rim 19 inci di hadapan dan 16 inci di belakang, manakala fork hadapan pula masih adalah unit teleskopik biasa. Namun jika masuk ke Malaysia, CRF150 ini tidak jauh berbeza dengan model KLX150BF yang merupakan versi terkini yang dijual di sini, di mana ia dilengkapi dengan fork USD dan padanan rim 21/18 inci.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required