UMW Toyota sumbang Camry Hybrid kepada UTM

UMW Toyota sumbang Camry Hybrid kepada UTM

Sempena dengan sambutan ‘Japan Day’ tahun ini, UMW Toyota Motor Sdn. Bhd. (UMWT) telah menyumbangkan seunit Toyota Camry Hybrid kepada Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Kenderaan tersebut akan digunakan bagi kajian pembangunan dan penyelidikan teknikal oleh penyelidik dan pelajar yang menuntut di bawah Institut Teknologi Antarabangsa Malaysia-Jepun (MJIIT), UTM.

Majlis penyerahan Camry Hybrid ini diadakan di UTM, kampus Kuala Lumpur, sempena dengan sambutan Kerjasama Diplomatik Jepun-Malaysia ke-60 tahun. Penyerahan replika kunci kenderaan terbabit disempurnakan oleh Suichi Ishii, Pengarah Eksekutif UMWT kepada Datuk Ir. Dr. Wahid Omar yang merupakan Timbalan Cancelor UTM bagi pihak MJIIT.

Ia turut disaksikan oleh Menteri Pengajian Tinggi, Dato’ Seri Idris Jusoh dan Duta Jepun di Malaysia, Dr. Makio Miyagawa. Turut hadir sama ialah wakil tertinggi dari UTM yang terdiri dari Tan Sri Abdul Halim Ali, Pengerusi Ahli Lembaga Pengarah UTM, pegawai tertinggi beberapa institut pengajian tinggi dan juga pihak pengurusan UMWT.

UMW Toyota sumbang Camry Hybrid kepada UTM

“Kami berbesar hati untuk menyumbangkan Toyota Camry Hybrid ini kepada MJIIT, UTM. Ia adalah sebahagian daripada Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) UMWT, yang melibatkan pembangunan para pelajar,” ujar Akio Takeyama, Timbalan Pengerusi UMWT.

Di bawah projek ini, penyelidik dan para pelajar akan membangunkan sistem baru bagi teknologi kenderaan. MJIIT, UTM merupakan perintis dan satu-satunya kumpulan penyelidik yang terlibat dengan penyelidikan kenderaan autonomi di Malaysia yang memberi tumpuan kepada tingkah laku memandu, sistem bantuan pemandu dan juga kenderaan pemanduan-sendiri.

Kajian tersebut juga bekerjasama rapat dengan Smart Mobility Research Center, Tokyo University of Agriculture and Technology. Kenderaan hibrid merupakan modul terbaik bagi projek ini memandangkan ia memiliki kapasiti bateri yang besar untuk menyalurkan kuasa pada sistem pemanduan-sendiri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required