VIDEO: Kereta harian Ken Block – Ford Focus RS dan lagenda WRC Group B Ford RS200 berkuasa 700 hp!

Tampil dalam pelbagai video Gymkhana dengan jentera-jentera perlumbaan berkuasa tinggi, serta menyertai pelbagai perlumbaan rali juga dengan mesin-mesin hebat, agaknya apa yang Ken Block pandu untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat setiap hari ya? Ford Performance telah menyiarkan video memaparkan kereta harian yang digunakan oleh pemandu rali sensasi Youtube berkenaan iaitu Ford Focus RS generasi terkini dan juga jentera lagenda rali Group B – Ford RS200!

Ford Focus RS merupakan model RS (yang lahir dari dunia rali) pertama yang di bawa ke Amerika Syarikat secara rasmi. Kereta milik Ken Block berkenaan diwarnakan keseluruhannya dengan warna hitam matte, dan dipadankan dengan rim signatur Hoonigan iaitu Fifteen52. Walau bagaimanapun, kuasa kuda pada enjin turbo empat silinder 2.3 liter EcoBoost pada Focus RS ini tidak berubah dengan angka 350 hp.

Imej yang sama turut diberikan pada Ford RS200 miliknya. Untuk pengetahuan anda, RS200 dibina bagi membolehkan Ford bertanding dalam antara perlumbaan paling ‘gila’ dalam sejarah (dan telah diharamkan kerana terlalu bahaya) iaitu Kejohanan Rali Dunia (WRC) kategori Group B.

Hanya 200 unit RS200 yang dibina untuk versi jalanraya dari tahun 1984 hingga 1986 bagi mematuhi homologasi yang ditetapkan FIA, manakala kereta milik Ken Block ini merupakan unit yang ke-34. Versi jalanraya ini dijana oleh enjin 1.8 liter turbo Ford-Cosworth BDT berkuasa 250 hp (antara 350 hp hingga 450 hp untuk versi perlumbaan sebenar) yang diletakkan pada bahagian tengah kerangka, dan memacu semua roda.

Namun Ken Block tidak membiarkan kereta miliknya tersebut dalam keadaan standard. Enjin berkenaan diubahsuai lagi bagi mengekstrak kuasa 700 hp – lebih berkuasa dari kereta-kereta Group B sebenar dan ia hanya digunakan untuk kegunaan harian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required