MITI bercadang untuk membangunkan kawasan perindustrian automotif baharu di Tanjung Malim

MITI bercadang untuk membangunkan kawasan perindustrian automotif baharu di Tanjung Malim

Kerjasama strategik yang telah dimuktamadkan antara Proton dan pengeluar automotif terkenal China, Geely, pada Jun lalu, telah mendorong Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) mengemukakan cadangan untuk membangunkan perindustrian automotif baharu di Tanjung Malim, Perak.

Menurut Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri II, Datuk Seri Ong Ka Chuan, berkata beliau akan mengadakan perbincangan bersama Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, bagi membolehkan kawasan ladang seluas 406 hektar yang terletak berhampiran dengan Proton City di daerah berkenaan, ditukar kepada kawasan perindustrian, laporan Berita Harian.

“Cadangan tersebut adalah susulan daripada perbincangan MITI bersama Proton untuk memindahkan keseluruhan kilang pembuatannya ke Tanjung Malim dalam tempoh lima tahun. Justeru, saya akan berbincang dengan Menteri Besar dalam masa terdekat untuk menyokong cadangan pembangunan itu sebagai menyokong pembangunan industri elektronik automatif,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Dialog TN50 MITI di peringkat negeri Perak, hari ini.

MITI bercadang untuk membangunkan kawasan perindustrian automotif baharu di Tanjung Malim

Katanya lagi, beliau telah mengadakan pertemuan bersama pengurusan Proton untuk membuat keputusan. Walau bagaimana pun, perkara tersebut akan dimulakan dengan mendapatkan kelulusan daripada kerajaan negeri serta mendapatkan insentif untuk industri.

“Cadangan ini dibuat berdasarkan permintaan Geely yang mahu menghasilkan teknologi kereta pemanduan sebelah kiri dan kanan di Tanjung Malim. Malah dijangka apabila kilang Proton siap sepenuhnya, Geely boleh menghasilkan 400,000 kereta, sekali gus membentuk rantaian bekalan jangka panjang kepada industri automatif,” ujar Ka Chuan lagi.

Menurut Ka Chuan, dengan manfaat pemindahan kilang pembuatan Proton daripada Shah Alam ke Tanjung Malim serta pembangunan bagi kawasan perindustrian elektronik, industri itu mampu menjana peluang pekerjaan kepada rakyat di negeri ini.

Sambungnya lagi, “Pihak pengurusan Geely memaklumkan jika mereka boleh menghasilkan 400,000 kereta, mereka memerlukan sebanyak 50,000 tenaga kerja. Ditambah dengan kilang rantaian bekalan bagi menyokong industri pembuatan kereta, kita mampu menjana lebih banyak peluang pekerjaan.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required