VIDEO: Kelebihan Toyota Harrier saluran rasmi UMWT

UMW Toyota Motor (UMWT) sebelum ini telah pun mempertontonkan Toyota Harrier terbaru untuk pasaran Malaysia. SUV dari pasaran Jepun itu – yang sangat popular di sini dari saluran jualan grey market – selepas ini akan dijual secara rasmi buat pertama kalinya di sini. Ini mengikut jejak langkah MPV mewah Alphard dan Vellfire.

UMWT juga sudah mula mengambil tempahan bagi model ini, dengan varian 2.0T Premium dijual pada harga RM238,000 manakala bagi varian 2.0T Luxury pada harga RM259,900 – harga atas jalan tanpa insurans. Apa kelebihan beli dari saluran rasmi ini berbanding yang dijual oleh grey importer?

Itu yang ditekankan dalam video ini. Antaranya, pelanggan akan mendapatkan Harrier versi facelift terkini yang mula dijual di Jepun bermula Jun lalu, menggunakan enjin 2.0 liter turbo dari Lexus NX. Enjin 8AR-FTS itu menghasilkan 231 PS dari 5,200 hingga 5,600 rpm dan 350 Nm tork antara 1,650 hingga 4,000 rpm. Kuasa disalurkan ke roda hadapan melalui kotak gear enam-kelajuan automatik.

VIDEO: Kelebihan Toyota Harrier saluran rasmi UMWT

Enjin baru ini memberi kelebihan yang ketara berbanding prestasi enjin 2.0 liter Valvematic NA dengan transmisi CVT yang digunakan oleh kebanyakan model grey import di Malaysia. Janaan kuasanya juga ada perbezaan; 79 PS dan 144 Nm lebih tinggi, menurut UMWT. Begitu juga dengan sistem transmisi yang digunakan.

Toyota mendakwa model terbaru ini mampu memberikan kadar penggunaan minyak 13 km/l menurut kitara JC08 Jepun. Ia juga ada dilengkapi dengan damper prestasi untuk mengurangkan olengan dan meningkatkan kestabilan dalam kelajuan tinggi.

VIDEO: Kelebihan Toyota Harrier saluran rasmi UMWT

Di bina menggunakan platform yang sama ada pada model RAV4 terbaru, Harrier baru ini tiada lagi kaitan dengan model Lexus RX, dan kini menjadi model yang sama sekali berbeza, tidak seperti sebelum ini. Dimensinya adalah 4,720 mm panjang, 1,835 mm lebar dan 1,690 mm tinggi serta jarak antara roda 2,660 mm.

Perubahan lain terhadap model facelift terbaru ini ialah lampu utama LED triple-projector dengan lampu isyarat sequential serta rekaan gril lebih segar. Lampu DRL, lampu belakang juga menggunakan lampu jenis LED. Bahagian belakang juga diberikan rekaan baru, dengan paip ekzos kelihatan dengan kemasan krom. Rim pula menggunakan saiz 18-inci dwi-tona lima jejari.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required