Volkswagen tunjukkan van elektrik untuk sistem perkongsian kenderaan MOIA – operasi pada 2018

Volkswagen tunjukkan van elektrik untuk sistem perkongsian kenderaan MOIA – operasi pada 2018

Selepas hampir satu tahun ditubuhkan, kini servis perkongsian kenderaan milik Volkswagen, iaitu MOIA mendedahkan kenderaan yang akan diguna – van enam tempat duduk kuasa elektrik. Misi utama MOIA melalui servis perkongsian kenderaan ini adalah “kurangkan satu juta kenderaan atas jalan”.

Di dalam van ini terdapat enam tempat duduk, dan setiap satunya adalah berasingan dan mempunyai ruang yang cukup luas. Ia direka khas untuk servis perkongsian kenderaan, dan dilengkapi dengan sambungan WiFi, serta soket pengecas USB dan lampu membaca untuk setiap penumpang. Beg pula boleh diletakkan sama ada di tepi penumpang sendiri ataupun tepi pemandu.

Van ini menjadikan keseluruhan ekosistem untuk servis perkongsian kenderaan MOIA ini lengkap, di mana selain itu, ia juga akan didatangkan dengan aplikasi khas untuk pelanggan yang boleh digunakan untuk menempah serta membayar servis MOIA. Aplikasi itu boleh menunjukkan kenderaan apa yang ada, dan berapa jumlah yang perlu dibayar untuk setiap perjalanan. Sistem khas digunakan supaya penumpang menghala ke destinasi sama, dan mengurangkan lencongan. Pemandu pula mempunyai aplikasi yang lain.

Menurut MOIA, keseluruhan ekosistem servis perkongsian kenderaan ini akan dilancarkan secara rasmi di Hamburg, Jerman pada penghujung tahun 2018, dan untuk masa depan, mereka mensasarkan operasi yang lebih meluas termasuk di Eropah dan Amerika Syarikat bagi mencapai misi seperti yang disebutkan tadi menjelang tahun 2025.

“Kami bermula satu tahun yang lepas di London dengan visi bekerjasama dengan bandar untuk memperbaiki kecekapan di atas jalan. Kami ingin mencipta penyelesaian untuk masalah pengangkutan yang biasa dihadapi seperti trafik, ruang, serta pencemaran udara dan bunyi,” kata ketua pegawai eksekutif MOIA, Ole Harms.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required