AWAS rekod sejumlah 417,684 saman sejak Mei 2017

AWAS rekod sejumlah 417,684 saman sejak Mei 2017

Dua bulan lepas, iaitu pada Oktober lalu, sejumlah 251,193 saman menerusi Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS) dalam tempoh lima bulan ia dilancarkan. Terkini, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) berkata, sehingga semalam, sebanyak 417,684 saman telah dicatatkan, menyaksikan peningkatan sebanyak dua kali ganda dalam tempoh hanya dua bulan!

Menurut Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan dan Operasi) JPJ Datuk Wan Ahmad Uzir Wan Sulaiman, saman itu melibatkan dua kesalahan iaitu melebihi had laju yang mencatatkan 385,474 saman dan melanggar arahan lampu isyarat sebanyak 32,210 saman, laporan Bernama

“Sebanyak 11 lagi sistem AWAS yang dipasang di seluruh negara dijangka beroperasi sepanjang 24 jam pada Januari depan bagi memupuk kesedaran pemandu supaya mematuhi semua peraturan yang di?tetapkan,” katanya kepada pihak pemberita semalam.

Wan Ahmad turut berkata, sistem AWAS yang dalam persediaan itu melibatkan dua kamera AWAS yang memantau had laju di Selangor, lima kamera AWAS di lampu isyarat di Perak manakala empat lagi di Kedah.

Mengulas mengenai Ops Patuh 2 yang dilaksanakan sejak 25 November lepas, katanya, JPJ telah mengeluarkan sebanyak 15,306 notis kesalahan daripada 30,236 kenderaan yang diperiksa.

Di mana penunggang motosikal merupakan penyumbang saman yang paling tinggi iaitu 43% dengan 8,944 saman berbanding 5,078 saman terhadap pemandu kereta, 6,310 saman terhadap pemandu lori dan 271 saman terhadap pemandu bas.

“Ops Patuh 2 ini akan diteruskan sehingga 31 Disember ini sebelum kami melancarkan Ops Sisih bagi memastikan semua pemandu bas ekspres bebas daripada kesalahan lalu lintas menjelang Tahun Baharu Cina pada awal tahun depan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required