Kajian semula NAP 2014, EEV ditetapkan tahun depan; Harga Honda City turun dari RM90k ke RM75k – MAI

Kajian semula NAP 2014, EEV ditetapkan tahun depan; Harga Honda City turun dari RM90k ke RM75k – MAI

Ketua Pegawai Eksekutif Institut Automotif Malaysia (MAI) Datuk Madani Sahari mengesahkan kajian semula Dasar Automotif Nasional (NAP) 2014 akan dimuktamadkan selewat-lewatnya pada separuh pertama tahun depan.

Beliau berkata, menerusi kajian semula dasar tersebut yang sedang dilaksanakan oleh MAI, antaranya akan memperluaskan skop pelaksanaannya kepada kenderaan jenis komersial dan aspek mobiliti lain secara keseluruhan.

“Kajian sedang dibuat dan kita mengharapkan kalau tiada halangan, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri dapat melancarkan NAP yang baharu pada separuh pertama 2018,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Kajian semula NAP 2014, EEV ditetapkan tahun depan; Harga Honda City turun dari RM90k ke RM75k – MAI

Sambungnya lagi, “Sejak dasar tersebut diperkenalkan pada 2014 dan sehingga September 2017, harga kereta EEV telah mencatat secara purata pengurangan sebanyak 13.1%. Manakala setakat November tahun ini, sebanyak 105 model kenderaan EEV telah diperkenalkan,” katanya.

Menerusi pelaksanaan NAP, kerajaan telah memberi insentif kepada pengeluar kenderaan yang mengeluarkan model kereta jenis EEV dalam bentuk pengurangan cukai.

“Sebagai contoh, pengurangan cukai sebanyak RM10,000 dan pengurangan tersebut mesti diberi kepada pengguna dalam bentuk pengurangan RM10,000 untuk harga kereta,” katanya.

Tambahnya lagi, kerajaan telah menetapkan sasaran kereta jenis EEV akan mewakili 60% daripada jumlah jualan kereta pada tahun depan berbanding 45%, setakat ini.

“Malah, kita yakin sasaran jualan model kereta jenis EEV pada akhir tahun ini sebanyak 50% mampu dicapai memandangkan hampir keseluruhan syarikat pengeluar kereta mengeluarkan kenderaan jenis EEV untuk model baharu mereka,” katanya.

Kajian semula NAP 2014, EEV ditetapkan tahun depan; Harga Honda City turun dari RM90k ke RM75k – MAI

Madani turut berkata harga kenderaan di Malaysia dijangka kekal kompetitif selari dengan kehendak pengguna yang mahukan kenderaan berasaskan keselamatan, keselesaan dan impak kepada alam sekitar.

“Sebagai contoh, harga terendah Perodua Axia adalah RM25,800 dan antara termurah di dunia. Kenderaan tersebut adalah jenis EEV dan mempunyai ciri-ciri keselamatan dan keselesaan. Manakala bagi model Honda City, dahulunya harga di Thailand antara RM60,000 dan RM65,000 manakala di Malaysia sehingga RM90,000 tetapi hari ini, Honda City (Automatik) boleh dibeli dengan harga RM75,000 di Malaysia berbanding Honda City (Manual) di Thailand berharga RM69,000.

Kita boleh melihat perbezaan harga yang semakin berkurangan, namun produk yang berada di Malaysia berada pada tahap antara yang terbaik di Asia. Ini antara aspek yang perlu kita lihat, bukan semata-mata pada harga yang murah tetapi harga yang kompetitif sesuai dengan faktor keselamatan dan keselesaan serta impak kepada alam sekitar yang turut diambil kira,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required