Mercedes-Benz 770K Grosser Tourenwagen tahun 1939 milik Hitler bakal dilelong di Amerika Syarikat

Mercedes-Benz 770K Grosser Tourenwagen tahun 1939 milik Hitler bakal dilelong di Amerika Syarikat

Rumah lelongan kereta vintaj yang berpusat di Amerika Syarikat, iaitu Worldwide Auctioneers telah memasukkan dalam senarai antara kereta lelongan mereka yang paling bersejarah dan bermakna iaitu sebuah Mercedes-Benz 770K Grosser Offener Tourenwagen tahun 1939 yang pernah dimiliki oleh pemimpin Nazi, Adolf Hitler.

Pelbagai dokumen sejarah kereta ini turut disiarkan dalam laman lelongan tersebut, dan menunjukkan Hitler sebagai pemilik pertama pada tahun 1939 hingga 1945, diikuti beberapa pemilik lain, dan pada tahun 1946, ia sampai di Greenville, Amerika Syarikat. Keseluruhannya kini, kereta tersebut sudah dimiliki lapan nama.

Mercedes-Benz 770K Grosser Offener Tourenwagen adalah sebuah kereta limosin bumbung boleh buka, dan ia dikuasakan oleh enjin 7.7 liter supercharge lapan silinder sebaris, dan padanan kotak gear manual lima kelajuan dengan overdrive. Dalam keadaan NA, enjin ini boleh menghasilkan 155 hp, manakala apabila unit supercharger memberi bantuan, ia boleh mencecah 230 hp.

Mercedes-Benz 770K Grosser Tourenwagen tahun 1939 milik Hitler bakal dilelong di Amerika Syarikat

Apa yang menariknya, selain kereta itu sendiri, Worldwide Auctioneer juga menyiarkan sejarah serta kisah kereta ini, dari waktu ia dimiliki oleh Hitler, hinggalah tiba ke Amerika Syarikat dan dibaik pulih. Malah ada juga dokumen asal yang berkaitan penjagaan kereta ini.

Walaubagaimanapun, Worldwide Auctioneer menyatakan semua ini ditunjuk bukan untuk memberi kemegahan kepada Hitler, tetapi lebih kepada orang ramai supaya menghargai antara kereta buatan tangan yang terbaik di dunia, serta teknologi yang ada pada masa itu. Untuk lebih banyak gambar, anda boleh lihat di laman web lelongan Worldwide Auctioneers sendiri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required