Kawasaki Malaysia siar teaser model baru – Z900RS?

Kawasaki Motors (Malaysia) Sdn. Bhd, melalui laman Facebook-nya telah mengeluarkan satu teaser untuk sebuah model baru, yang hanya menampakkan bahagian lampu hadapan motosikal tersebut. Bersamanya, cuma terdapat ayat “Adakah anda bersedia untuk satu kejutan? Akan datang ke Malaysia.”

Sudah tentu, daripada gambar ini, tidak banyak yang boleh diketahui, tetapi kami memberi jangkaan, ia mungkin adalah model Z900RS, yang pertama kali muncul di khalayak ramai semasa Tokyo Motor Show Oktober lalu. Ia adalah sebuah model yang membawa kesinambungan daripada model Z1 dari tahun 1970-an.

Kawasaki Z900RS dikuasakan oleh enjin sama seperti Z900, iaitu unit empat silinder 948 cc, tetapi ditala semula untuk memberikan kuasa maksimum 111 hp pada 8,500 rpm dan 98.5 Nm tork pada 6,500 rpm. Walaupun enjin adalah sama, kerangka pula adalah berbeza bagi menempatkan tangki serta barangan lain yang menjadikan penampilan motosikal ini berbeza – lebih kepada klasik.

Kawasaki Malaysia siar teaser model baru – Z900RS?

Baru pada motosikal ini adalah angkup brek hadapan jenis radial bersama ABS (set berkembar cakera 300 mm dan angkup monobloc empat piston) dan sistem kawalan cengkaman KTRC dua mod. Untuk brek belakang, ia masih menggunakan cakera 250 mm dan angkup dua piston. Berat motosikal ini adalah 215 kg dan ia datang dengan rim 17 inci dan tangki 17 liter.

Sekiranya Kawasaki Malaysia dapat memasang motosikal ini di dalam negara, harganya mungkin boleh jadi menarik dan tidak jauh daripada Z900 yang dipasarkan pada harga RM49,158 termasuk GST untuk model asas. Jika diimport, ia mungkin akan jadi lebih tinggi, seperti model W800, yang dipasarkan pada harga RM58,000 semasa dilancarkan.

GALERI: Kawasaki Z900 RS


GALERI: Kawasaki Z900 RS Cafe Racer

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required