JPJ sita sebuah Rolls Royce kerana guna cukai jalan Sarawak – 21,613 saman sepanjang Ops Patuh 2017

JPJ sita sebuah Rolls Royce kerana guna cukai jalan Sarawak – 21,613 saman sepanjang Ops Patuh 2017

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang melaksanakan Ops Patuh pada malam ambang tahun baharu kelmarin, turut menyita sebuah Rolls Royce – yang didakwa oleh sebuah akhbar tempatan – milik Pengarah Urusan D’herbs Holding Sdn Bhd, Datuk Aliff Syukri.

Kereta mewah terbabit yang ketika itu dipandu oleh seorang warganegara Australia (yang dipercayai disewa daripada syarikat kereta sewa milik Aliff) disita di Jalan Bangsar kerana kesalahan kawasan pengisytiharan penggunaan Lesen Kenderaan Motor (LKM). Di mana ia menggunakan cukai jalan Sarawak tetapi dipandu di Semenanjung. Pemeriksaan JPJ melalui sistem jabatan itu mendapati kereta berkenaan didaftarkan atas nama Aliff sendiri.

Menurut Timbalan Ketua Pengarah Operasi JPJ Datuk Wan Ahmad Uzir Wan Sulaiman, kereta berkenaan yang menggunakan cukai jalan Sarawak dengan harga RM5,000 iaitu jauh lebih murah berbanding LKM yang patut digunakan. Selain itu, JPJ turut mengesan kesalahan lain pada kereta mewah itu iaitu menggunakan nombor plat tidak mengikut spesifikasi.

[Sila baca artikel mengenai cukai jalan Sarawak dan Sabah di sini]

“Cukai jalan (LKM) Sarawak hanya boleh digunakan untuk kenderaan di negeri berkenaan sahaja dan kita sedang menyiasat bagaimana kenderaan berkenaan boleh berada di semenanjung,” katanya seperti mana yang dilaporkan oleh Harian Metro.

Menerusi laporan Bernama pula, dalam Ops Patuh yang dijalankan antara Januari hingga Disember 2017, JPJ telah mengeluarkan sebanyak 21,613 saman atas pelbagai kesalahan trafik.

Saman berkenaan melibatkan kesalahan seperti lesen kenderaan motor (LKM) tamat tempoh, memotong di garisan berkembar, memandu di lorong kecemasan, memotong barisan dan menggunakan telefon bimbit semasa memandu.

Dalam tempoh yang sama, sebanyak 42,478 kenderaan diperiksa dan lebih 28,000 notis dikeluarkan oleh JPJ selain 72 kenderaan turut disita.

“Kita mendapati kebanyakan kenderaan yang disita dipandu oleh warga asing kebanyakan mereka tidak mempunyai lesen memandu. Selain itu, notis dikeluarkan untuk pemilik kenderaan membawa kenderaan menjalani pemeriksaan misalnya untuk pemeriksaan cermin gelap,” kata Wan Ahmad Uzir.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required