Benelli 402S – enjin 399 cc, bentuk tiru Ducati XDiavel?

Benelli 402S – enjin 399 cc, bentuk tiru Ducati XDiavel?

Semasa model terbaru Benelli iaitu 402S diperkenalkan di EICMA 2017, ia membuatkan ramai yang berkata ia seperti satu motosikal yang meniru rekaan Ducati XDiavel. Perkara ini lebih jelas apabila dilihat betul-betul dari tepi, tetapi Benelli masih memasukkan rekaan mereka sendiri contohnya pada bahagian lampu hadapan dan lampu belakang.

Namun apa yang pasti, Benelli 402S ini tidak akan akan dapat menyaingi prestasi Ducati XDiavel kerana ia hanya menggunakan enjin dua silinder selari 399 cc, dengan sistem penyejukan cecair dan EFI, dipadankan kepada kotak gear enam kelajuan. Kuasa yang mampu dihasilkan adalah 39 hp pada 9,000 rpm dan 35 Nm tork pada 7,000 rpm.

Pada bahagian roda hadapannya, motosikal ini menggunakan tetapan brek cakera berkembar, bersaiz 260 mm, berserta angkup empat piston, manakala di belakang pula terdapat brek cakera 240 mm tunggal dan angkup satu piston. Datang secara standard adalah sistem brek ABS two-channel pada motosikal ini.

Rim yang digunakan pada Benelli 402S kedua-duanya adalah bersaiz 17 inci, tetapi bahagian hadapan dibalut dengan tayar 120/70 manakala di belakang terdapat tayar 160/60 yang lebih lebar. Beratnya pula adalah 160 kg, dan turut dilengkapi dengan barangan lain seperti fork USD, monoshock yang boleh dilaras dan kerangka Trellis.

Apabila masuk ke pasaran nanti, pastinya ramai yang akan menghargai rekaan Benelli 402S ini, apatah lagi, ia memberikan tunggangan yang lebih santai, seperti yang boleh dilihat, tempat pemegangnya lebih ke belakang dan tempat duduk tenggelam dan luas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required