Ducati Panigale V4 tiba di Malaysia April ini? Pengedar sudah mula buka tempahan, jangka harga dari RM134k

Ducati Panigale V4 tiba di Malaysia April ini? Pengedar sudah mula buka tempahan, jangka harga dari RM134k

Semasa pameran EICMA tahun lalu, Ducati telah menunjukkan buat pertama kali model sports Panigale V4, yang seperti dapat dilihat pada namanya, menggunakan enjin V4 seperti motosikal lumba Ducati dalam MotoGP. Ini sememangnya adalah perubahan besar kerana sebelum ini, model sports Ducati sentiasa terkenal dengan enjin V-twin.

Berita baik untuk mereka yang menunggu model ini di Malaysia, sumber kami memberitahu, Panigale V4 berkemungkinan membuat penampilan pertama di Malaysia April ini. Harga jangkaan awalnya juga telah dikeluarkan oleh pengedar di Pulau Pinang, iaitu sekitar RM133,900 untuk model V4 standard, RM173,900 untuk V4 S dan RM359,900 untuk V4 Speciale. Harga sebenar pula hanya akan diketahui apabila ia dilancarkan secara rasmi oleh Ducati Malaysia nanti.

Asas ketiga-tiga varian ini adalah sama iaitu menggunakan enjin Desmosedici V4, dengan kapasiti 1,103 cc. Walaupun datang dari dunia perlumbaan, enjin ini masih dapat dihasilkan dengan selang servis 12,000 km (7,500 batu) dan pemeriksaan injap 24,000 km (15,000 batu).

Ducati Panigale V4 tiba di Malaysia April ini? Pengedar sudah mula buka tempahan, jangka harga dari RM134k

Walaubagaimanapun, model V4 S mempunyai sedikit kelebihan, di mana ia dilengkapi dengan antaranya suspensi Ohlins berserta sistem sistem Smart EC 2.0, rim aluminium diperkuat dan bateri lithium-ion, manakala V4 S Speciale dikeluarkan dalam unit terhad 1,500 unit, dan ia serba lengkap dengan barangan prestasi seperti ekzos Akrapovic titanium, rim magnesium Marchesini, tempat duduk Alcantara dan pelbagai kemasan gentian karbon. Kuasa model ini juga lebih, iaitu 226 hp, berbanding 214 hp bagi model standard dan V4 S.

Bukan setakat menggunakan enjin baru, Panigale V4 ini juga datang dengan pelbagai kelengkapan elektronik, bermula dengan pilihan tiga mod menunggang iaitu Race, Sport dan Street. Ciri lain adalah termasuk ABS Cornering Bosch EVO (untuk tayar depan sahaja), Ducati Traction Control EVO (DTC EVO), Ducati Slide Control (DSC), Ducati Wheelie Control EVO (DWC EVO), Ducati Power Launch (DPL), Ducati Quick Shift up/down EVO (DQS EVO), Engine Brake Control EVO (EBC EVO) dan Ducati Electronic Suspension EVO (DES EVO).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required