VIDEO: Mitsubishi Lancer Evo IX PMQ – kerangka dan panel badan gentian karbon hampir 100%, 800 hp

Kata pengasas Lotus, Colin Chapman, “tambahkan kuasa akan membuatkan anda laju pada laluan lurus. Kurangkan berat akan membuatkan anda laju di mana-mana.” Ya, Colin Chapman menerapkan konsep ini pada hampir semua kereta sport keluaran Lotus, dan prinsip ini juga digunakan kebanyakkan pembina-pembina kereta lumba diseluruh dunia, termasuk jentera Time Attack Mitsubishi Lancer Evo IV binaan PMQ Australia ini dalam video terbaharu dari saluran Youtube Street FX Motorsport.

Menurut Mick Sigsworth dari PMQ, kereta ini telah pun dibeli pada tahun 2007 dan diubahsuai untuk digunakan dalam perlumbaan rali pada permukaan tar serta perlumbaan-perlumbaan mendaki bukit (hillclimb time attack) selama tiga tahun. Selepas itu, Evo ini mula digunakan untuk perlumbaan time attack di litar dan beratnya mula sedikit demi sedikit dikurangkan dari sekitar 1,500 kg kepada sekitar 1,300 kg.

Namun pada tahun 2013, kereta ini menerima pengubahsuaian lebih ekstensif. Hampir keseluruhan panel-panel keluli dan aloi pada badan serta kerangka mula digantikan dengan komponen yang diperbuat dari gentian karbon. Ubahsuai berkenaan membolehkan Evo ini diringankan lagi sehingga mencecah hanya 1000 kg, iaitu sekitar 500 kg lebih ringan dari berat asal.

VIDEO: Mitsubishi Lancer Evo IX PMQ – kerangka dan panel badan gentian karbon hampir 100%, 800 hp

Selain diringankan, agihan berat turut diambil kira bagi mendapatkan dinamik pengendalian yang baik. Enjin Evo ini telah dianjakkan lebih kebelakang, dan pelbagai sistem telah dipusatkan pada bahagian kokpit. Dengan itu, nisbah berat kereta ini hampir seimbang antara hadapan dan belakang iaitu pada kadar 51:49.

Sistem suspensi kereta ini juga telah dirombak sepenuhnya menampilkan sistem lengan berkembar bersama rocker arm pada bahagian hadapan dan belakang. Jika anda boleh lihat pada video tersebut, penyerap hentak dan spring suspensi hadapan telah dianjakkan lebih kebelakang, dan ia dihubungkan pada hab roda menerusi satu sistem rocker arm khas. Ini membolehkan penyerap hentak dengan strok pergerakan yang sangat pendek digunakan (hanya 16 mm!) bagi memberikan lebih kestabilan ketika mengambil selekoh.

PMQ turut memadankan bar anti-oleng dengan sistem boleh laras yang boleh ditala sendiri oleh pemandu di dalam kokpit dengan tuil yang diletakkan pada bahagian sisi tempat duduk.

Lancer Evo IX ini masih lagi menggunakan enjin 4G63T asal, namun telah diberikan kit stroker bagi membolehkan kapasiti 2.0 liter asal ditingkatkan kepada 2.2 liter. Secara keseluruhan enjin ini telah dirombak semula, digandingkan dengan sebuah pengecas turbo Garret bersaiz besar yang membolehkan ia menjana lebih dari 800 hp.

VIDEO: Mitsubishi Lancer Evo IX PMQ – kerangka dan panel badan gentian karbon hampir 100%, 800 hp

Enjin tersebut digandingkan dengan kotak gear sequential, manakala penukaran gear dilakukan hanya dengan pedal pada stereng. Menurut PMQ, kawalan pedal penukar gear tersebut dapat dilakukan dengan penggunaan pakej penuh kotak komputer Motec M150. Sistem pacuan semua roda kereta ini juga telah dirombak semula dengan penggunaan LSD-LSD mekanikal, yang membolehkan kuasa tork dengan nisbah 56% dihadapan dan 44% di belakang.

Larasan penghantaran tork ini membuatkan karekter pengendalian Evo ini hampir kepada kereta pacuan hadapan, namun dibantu dengan traction dari roda belakang. Untuk memperlahankan dan menghentikan kereta ini, sistem brek lengkap dari AP Racing digunakan menampilkan angkup empat-pot pada hadapan dan belakang.

Kereta ini diberikan set rim 18-inci dengan lebar 10.5-inci pada setiap sudut. Apa yang menarik, setiap rim ini dibalut dengan tayar Giti – ia adalah penjenamaan semula GT-Radial, di mana GT bermaksud Gajah Tunggal dan syarikat ini sebenarnya berasal dari Indonesia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required