Volvo XC60 2018 T8 Inscription telah dilihat di Malaysia

Volvo XC60 2018 T8 Inscription telah dilihat di Malaysia

Volvo XC60 generasi kedua sekali lagi telah dilihat di Malaysia, kali ini oleh seorang pembaca, Daniel Chew. Dua unit yang diletak secara terbuka ini dilihat di perkarangan Puspakom baru-baru ini, kemungkinan sedang menjalani ujian type approval di sana.

Berdasarkan pada gambar-gambar ini, Volvo XC60 terbaru nanti akan ditawarkan dalam varian T8 Twin Engine plug-in hybrid. Ini kerana, unit yang dilihat itu menggunakan lambang T8 dengan agak jelas di bahagian belakang. Diikuti juga dengan logo kecil pada bahagian sisi, serta soket pengecas yang ada pada fender kiri.

Volvo XC60 2018 T8 Inscription telah dilihat di Malaysia

Sistem janaan kuasanya terdiri dari enjin petrol Drive-E 2.0 liter supercaj dan turbocaj yang menghasilkan 320 hp pada 5,700 rpm dan 400 Nm dari 2,200 hingga 5,400 rpm. Ini bila digandingkan dengan motor elektrik dengan janaan 87 hp/240 Nm, akan menghasilkan output keseluruhan 408 hp dan 640 Nm.

Komponen lain yang turut menyumbang kepada sistem ini ialah crankshaft-mounted starter generator (CISG) dengan kuasa 34 kW serta transmisi Aisin AW TG-81SD automatik lapan-kelajuan. Volvo mendakwa ia mampu mencapai kelajuan 0-100 km/j dalam tempoh 5.3 saat, manakala kelajuan maksimum 230 km/j serta penggunaan minyak gabungan pada kadar 2.1 liter bagi setiap 100 km.

Selain itu, unit yang dilihat ini juga memberi petunjuk kepada tingkat kemasan yang akan melengkapi model berkenaan – kit Inscription menghiasi kedua-dua unit yang dilihat ini. Bahagian gril, kemasan apron bawah serta kit sisi semuanya menerima kemasan krom. Tidak ketinggalan ialah bahagian hujung ekzos bersepadu, serta penggunaan rim 19 inci 10-jejari aloi.

Volvo XC60 2018 T8 Inscription telah dilihat di Malaysia

Walaupun tak ada gambar ruang dalamannya, dan memandangkan XC60 ini dilengkapi kit Inscription, tombol gear kristal dari Orrefors kemungkinan besar akan digunakan. Selebihnya, dijangka ciri-ciri seperti sistem infotainmen Sensus, kawalan pendingin dua zon dan paparan instrumen 12 inci akan turut melengkapinya. Nampak macam kedua-duanya menggunakan upholstery warna hitam di dalam kabin.

Model ini jangka akan dilancarkan dalam masa terdekat. Menurut pengedar rasmi, Sisma Auto, anggaran harga Volvo XC60 baru ini untuk pasaran Malaysia ialah antara RM330k hingga RM380k. Harga ini sebenarnya lebih tinggi jika dibandingkan dengan model generasi pertamanya yang masih dijual; mungkin juga merupakan unit CBU terlebih dahulu.

Volvo XC60 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required