Teknologi Michelin Acorus – rim fleksible yang sukar untuk bengkok, elak tayar pecah jika terlanggar lubang

Ini mungkin teknologi yang ditunggu-tunggu oleh pengguna-pengguna jalan raya yang penuh dengan ‘perangkap’ seperti lubang atau manhole setinggi tebing – Michelin bersama Maxion Wheel telah menghasilkan rekaan inovatif yang menampilkan rim fleksibel yang sukar untuk bengkok.

Seperti yang ditunjukkan pada video diatas, teknologi ini melibatkan rekaan rim aluminium yang dilindungi oleh pelindung getah pada kedua-dua sisi. Rekaan ini dibuat bagi mengurangkan bengkok dan menyerap hentakan secara lebih berkesan dari rim konvensional.

Teknologi ini digelar sebagai Teknologi Michelin Acorus, dan rekaan ini sekali dengan tayar serta sudah dipatenkan. Menerusi teknologi ini, kedua-dua pelindung getah tadi bertindak sebagai kusyen bagi menyelamatkan rim serta tayar sekaligus sekiranya ia melanggar lubang.

Teknologi Michelin Acorus – rim fleksible yang sukar untuk bengkok, elak tayar pecah jika terlanggar lubangTeknologi Michelin Acorus – rim fleksible yang sukar untuk bengkok, elak tayar pecah jika terlanggar lubang

Menurut Michelin, faedah dari teknologi ini adalah sangat berguna dalam dunia sebenar. Objektif utamanya adalah untuk membantu rim dan tayar menangani impak dengan lebih baik, serta risiko untuk pancit akibat kerosakan pada bahagian sisi tayar dapat dikurangkan, bergantung pada kelajuan kenderaan.

Oleh kerana teknologi mampu mengelakkan pancit, pengguna juga tidak perlu kerap untuk menukar tayar seterusnya menjimatkan bahan mentah, jelas Michelin lagi. Teknologi ini juga membolehkan pengguna tidak perlu risau untuk menggunakan rim berdiameter besar walaupun berada di kawasan dengan permukaan jalan yang teruk.

Apa yang menarik lagi, rim ini bukan hanya untuk tayar-tayar Michelin, ia turut boleh dipadankan dengan tayar-tayar jenama lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required