Ini mungkin teknologi yang ditunggu-tunggu oleh pengguna-pengguna jalan raya yang penuh dengan ‘perangkap’ seperti lubang atau manhole setinggi tebing – Michelin bersama Maxion Wheel telah menghasilkan rekaan inovatif yang menampilkan rim fleksibel yang sukar untuk bengkok.

Seperti yang ditunjukkan pada video diatas, teknologi ini melibatkan rekaan rim aluminium yang dilindungi oleh pelindung getah pada kedua-dua sisi. Rekaan ini dibuat bagi mengurangkan bengkok dan menyerap hentakan secara lebih berkesan dari rim konvensional.

Teknologi ini digelar sebagai Teknologi Michelin Acorus, dan rekaan ini sekali dengan tayar serta sudah dipatenkan. Menerusi teknologi ini, kedua-dua pelindung getah tadi bertindak sebagai kusyen bagi menyelamatkan rim serta tayar sekaligus sekiranya ia melanggar lubang.

Menurut Michelin, faedah dari teknologi ini adalah sangat berguna dalam dunia sebenar. Objektif utamanya adalah untuk membantu rim dan tayar menangani impak dengan lebih baik, serta risiko untuk pancit akibat kerosakan pada bahagian sisi tayar dapat dikurangkan, bergantung pada kelajuan kenderaan.

Oleh kerana teknologi mampu mengelakkan pancit, pengguna juga tidak perlu kerap untuk menukar tayar seterusnya menjimatkan bahan mentah, jelas Michelin lagi. Teknologi ini juga membolehkan pengguna tidak perlu risau untuk menggunakan rim berdiameter besar walaupun berada di kawasan dengan permukaan jalan yang teruk.

Apa yang menarik lagi, rim ini bukan hanya untuk tayar-tayar Michelin, ia turut boleh dipadankan dengan tayar-tayar jenama lain.