Segmen motosikal 150 cc di Malaysia adalah sangat popular, seperti yang boleh dilihat dengan pencapaian jualan Yamaha Y15ZR dan Honda RS150R, manakala sebelum model ini tiba pula terdapat model seperti Yamaha FZ150i dan Belang R150.

Berita baik untuk yang menunggu, informasi telah sampai kepada kami bahawa pengganti FZ150i yang sudah agak lama di pasaran, iaitu M-Slaz 150 akan tiba di Malaysia sebelum hujung tahun ini. Perkara ini diberitahu sendiri oleh sumber kami yang boleh dipercayai.

M-Slaz 150 telah pun dilancarkan di beberapa pasaran termasuk Thailand dan Indonesia pada tahun 2016, dan ia menggunakan enjin satu silinder 149 cc, berpenyejukan udara yang mampu menghasilkan 16 hp pada 8,500 rpm dan 14.3 Nm tork pada 7,500 rpm. Kuasa disampaikan ke tayar melalui kotak gear enam kelajuan dan berat keseluruhannya adalah 135 kg.

Tangki minyak yang disediakan pada model ini berkapasiti 10.2 liter, dan ia turut mempunyai kelengkapan lain seperti panel instrumen LCD, meter kelajuan digital, fork USD di hadapan, monoshock di belakang dan rim 17 inci. Lampunya pula adalah unit LED di depan dan belakang.

Nama sebenar model ini apabila tiba di Malaysia nanti masih belum diketahui kerana selain M-Slaz, ia juga dipasarkan dengan nama Xabre di Indonesia. Sudah tentu, ada peringkat awal ini, harganya juga tidak diberitahu. Tetapi di Indonesia, model ini dipasarkan pada harga bermula 30.3 juta rupiah (RM8,990).

Turut diberitahu oleh sumber tersebut, model sports 250 cc R25 berkemungkinan diberi pembaharuan pada hujung tahun ini, dengan antara peningkatan yang diberi adalah brek ABS.