Pemandu berusia 65 tahun ke atas perlu diwajibkan jalani pemeriksaan kesihatan setiap enam bulan- NGO

Pemandu berusia 65 tahun ke atas perlu diwajibkan jalani pemeriksaan kesihatan setiap enam bulan- NGO

Bukan satu dua kes yang melibatkan pemandu warga emas yang pernah mendapat perhatian kita. Bukan setakat tersesat sampai tak ingat jalan pulang ke rumah, baru-baru ini satu video telah tular di laman media sosial mengenai seorang pemandu warga emas berusia 76 tahun didapati memandu melawan arus di Lebuhraya New Pantai Expressway (NPE). Dia dipercayai menghidap dementia dan masalah pendengaran.

Bagi mengelakkan insiden sebegini berulang di masa akan datang, sebuah Badan Bukan Kerajaan (NGO) anti jenayah mahu pemandu berumur 65 tahun ke atas diwajibkan menjalani pemeriksaan perubatan setiap enam bulan bagi menentukan kecergasan dan kecekapan pemanduan mereka.

Menurut laporan Bernama, pengasas Malaysia Menentang Rogol, Serangan dan Ragut (Marah) Dave Avran berkata pada masa ini tiada undang-undang di Malaysia yang menghalang seseorang itu daripada memandu sebaik sahaja mencapai umur tertentu.

Katanya, sesiapa sahaja sememangnya boleh terus memandu selagi dia merasakan cukup cekap untuk berbuat demikian.

“Bagi orang yang lanjut usia, memandu dalam keadaan penuh tekanan hari ini boleh menguji kesabaran dan memenatkan. Pemandu tidak seharusnya mendatangkan apa jua masalah kepada pengguna jalan raya yang lain. Jika mereka boleh menghadapinya dengan tenang, maka tiada sebab untuknya berhenti daripada memandu.

“Bagaimanapun pemeriksaan perubatan akan memastikan ketenangan fikiran bagi diri mereka sendiri, orang tersayang tidak akan seringkali bimbang tentang mereka, dan pengguna jalan raya yang lain akan turut berasa selamat,” katanya bagi mengulas video yang menjadi tular itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required