Kia Optima facelift diperkenalkan – K5 baharu dilancarkan di Korea; 4 pilihan enjin termasuk diesel

Kia Optima facelift diperkenalkan – K5 baharu dilancarkan di Korea; 4 pilihan enjin termasuk diesel

Kia Optima telah pun hadir dengan model facelift di Korea, yang lebih dikenali sebagai K5 di pasaran negara asalnya. Peningkatan yang dilakukan termasuklah rekaan yang lebih segar serta penambahan beberapa teknologi baharu.

Model sedan segmen-D ini masih dipadankan dengan gril ‘hidung harimau’ yang menjadi signatur jenama ini, namun kini ditampilkan dengan kepingan menegak di sebaliknya. Bampar juga baharu, dengan rekaan semula bagi apron bawah dan corong tiruan di sudut yang nampak lebih menyerlah. Bergantung pada varian terpilih, ia turut dipadankan sama ada dengan lampu utama dan lampu kabus dengan unit LED, atau projektor dengan jenis mentol.

Selain itu, ia turut menawarkan empat pilihan roda iaitu dari set 16- hingga 18-inci, saiz yang paling besar didatangkan dengan rekaan pelbagai-jejari atau dwi-tona yang lebih sporty. Di belakangnya pula, lampunya ditampilkan dengan grafik baharu dan reflektor telah diposisikan sedikit ke atas. Seksyen diffuser juga disemak semula dengan disambungkan ke corong ekzos berbentuk oval.

Manakala di dalamnya pula, Optima dikekalkan dengan bentangan papan pemuka seperti model terdahulu namun diberikan sistem infotainmen skrin sesentuh baharu. Selain itu, elemen baharu yang ditampilkan termasuklah roda stereng yang lebih bergaya, tempat duduk kulit quilted dan pencahayaan ambien LED.

Lain-lain elemen yang ditampilkan termasuklah sistem bunyi Krell, tempat duduk dengan aliran udara dan fungsi haba, kawalan suhu dwi-zon dengan Cluster Ionizer, pelindung matahari di belakang dan brek parkir elektronik. Optima juga ditawarkan dengan sistem kamera pandangan-sekeliling dan Highway Assist – termasuk kawalan kelajuan adaptif dan sistem bantuan kekal lorong.

Pilihan enjin pula termasuk tiga unit petrol – 2.0L CVVL (163 PS/196 Nm), 2.0L LPI (153 PS/196 Nm dengan manual, 151 PS/194 Nm dengan automatik) dan 1.6L T-GDI (180 PS/265 Nm). Selain turut menawarkan pilihan diesel iaitu enjin 1.7 liter dengan 141 PS dan tork 340 Nm. Pilihan transmisi pula termasuk manual dan automatik enam-kelajuan, serta dwi-klac tujuh-kelajuan – untuk model diesel dan turbo sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required