Bagi Subaru, model crossover dalam segmen B jenama itu, XV menjadi satu model yang sangat penting yang mengubah lanskap penerimaan dan angka jualannya di Malaysia. Ia juga menjadi pesaing rapat bagi model-model seperti Honda BR-V dan Mazda CX-3.

Terkini, Subaru XV 2018 pula baru diperkenalkan untuk pasaran Malaysia. Apa perbezaannya dengan model lama? Mula-mula sekali, harga. Model lama yang anda lihat ini, Subaru XV STI Performance Edition dijual pada harga RM143,800 tanpa insurans. Namun, Subaru XV 2.0i-P 2018 pula dijual pada harga RM126,868 – kurang hampir RM17,000!

Dilihat dari penampilan umum, kedua-duanya nampak mirip. Wajah depan versi terbaru bagaimanapun diberi sentuhan lain untuk membezakannya. Kedua-dua model ini menggunakan rim 17-inci, tetapi model 2018 dipasangkan tayar lebih tebal – Continental ContiMax MC5 225/60. Profil tayar model lama pula ialah 225/55.

Dari segi dimensi, XV baru sedikit lebih panjang (4,465 mm, +15 mm) dan lebar (1,800 mm, +20 mm). Jarak antara roda pula ditambah 30 mm lagi (2,665 mm) untuk kabin yang lebih luas. Ketinggian dan kelegaan tanah bagaimanapun kekal sama – masing-masing 1,615 mm dan 220 mm.

Walaupun luaran nampak hampir sama, perbezaan bahagian dalamannya lebih ketara. Reka bentuk kabin pada XV 2018 melibatkan rekaan baru sepenuhnya. Kualiti juga bertambah baik, dengan penggunaan material palstik lembut serta butang/suis yang dirasa lebih berkualiti tinggi – sangat jauh bezanya pada ruang dalaman ini.

Ruang pula tidak banyak perbezaan, melainkan penumpang belakang kini mempunyai lebih banyak ruang lutut. Malangnya, masih tiada corong pendingin hawa di belakang, sama juga dengan kebanyakan pesaing-pesaingnya yang lain.

Ruang barangan masih kecil juga, dengan kapasiti 345 liter; hanya ditambah 5 liter dari model lama. Bukaan ruang kargo ini bagaimanapun telah ditambah 100 mm lagi, memudahkan pengguna untuk muat naik dan turunkan barangan.

Mekanikalnya pula bertambah baik. Subaru Global Platform (yang akan digunakan pada model akan datang Subaru) kini lebih kukuh sebanyak 70%. Syarikat ini juga mendakwa aspek dinamik dan kadar NVH model baru ini kini lebih baik.

Bagi enjin, ia masih kekal dengan enjin Boxer 2.0 liter empat-silinder yang menjana 156 PS dan 196 Nm tork. Ia diperbuat daripada aluminium, dan 80% daripada komponennya adalah baru. Enjin ini digandingkan dengan transmisi Lineartronic CVT dengan fungsi tujuh-peringkat.

Kuasanya disalurkan kepada semua roda melalui sistem pacuan simetrikal yan sinonim dengan Subaru. Keseluruhan sistem janaan kuasa baru ini memberikan penguarangan sebanyak 20 kg berat. Jika berminat untuk tahu lebih lanjut tentang model ini dan spesifikasi lengkap, layari laman CarBase.my.

Subaru XV 2.0i-P 2018

Subaru XV STi