Honda Odyssey facelift kini tiba ke pasaran Malaysia – CBU, hanya satu varian, Honda Sensing, RM254,800

Honda Odyssey facelift kini tiba ke pasaran Malaysia – CBU, hanya satu varian, Honda Sensing, RM254,800

Setelah lebih empat tahun dalam pasaran tempatan, Honda Odyssey generasi kelima (siri RC) kini diperkenalkan dalam versi facelift. Dilancarkan ketika berlangsungnya majlis bersama media hari ini, Odyssey facelift 2018 hanya ditawarkan dalam varian tunggal EXV (dua varian sebelum ini), dan dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM254,800.

Model versi disegarkan ini muncul buat pertama kali di Jepun November tahun lalu, dengan rupa sedikit berbeza dari model asal. Muka MPV ini menerima gril dengan ‘Honda Wings’ yang lebih tebal, manakala jalur melintang di bawahnya kini lebih nipis dengan empat tingkat berbanding tiga pada model sebelumnya, bersama bahagian ‘mulut’ berbentuk-U tersebut diberikan serlahan jalur krom.

Odyssey pasaran Malaysia juga kini menerima pakej sistem bantuan pemanduan Honda Sensing yang terdiri tujuh sistem bantuan pemanduan iaitu Cruise Control adaptif, sistem mengekor kelajuan rendah (Low-Speed Follow atau LSF), sistem amaran perlanggaran hadapan (Forward Collision Warning System atau FCW), sistem brek menghindari perlanggaran (Collision Mitigation Braking System atau CMBS), bantuan kekal lorong (Lane Keeping Assist System atau LKAS), sistem amaran pertukaran lorong (Road Depature Mitigation System atau RDM) dan juga amaran keluar lorong (Lane Departure Warning atau LDW).

Honda Odyssey facelift kini tiba ke pasaran Malaysia – CBU, hanya satu varian, Honda Sensing, RM254,800

Bampar model ini juga menerima sentuhan semula di mana kemasan seperti liang kemasukan udara pada kedua-dua sisi kini lebih kecil, menempatkan perumah lampu kabus LED yang direka mendatar. Odyssey facelift 2018 ini juga menerima roda aloi 17-inci pelbagai jejari dengan rekaan baharu.

Bahagian belakang MPV ini juga menerima sedikit perubahan. Logo ‘Odyssey’ yang sebelum ini terletak pada panel kemasan yang menghubungkan lampu kiri dan kanan kini telah dialihkan pada bahagian bawah kiri pintu tailgate.

Sebahagian besar bahagian kabin masih lagi sama seperti model sebelumnya. Namun pada model facelift ini, Odyssey diberikan upholsteri dengan rekaan geometrik unik baharu. Bentangan tempat duduk juga tidak berubah di mana barisan kedua menerima dua tempat duduk kapten Ottoman individu yang boleh digelangsarkan (kini menerima perehat tangan lebih besar) – menjadikan ia sebuah MPV yang boleh memuatkan tujuh-orang. Tempat duduk barisan kedua dan ketiga juga boleh dilipat sekiranya anda memerlukan ruang kargo yang lebih besar.

Honda Odyssey facelift kini tiba ke pasaran Malaysia – CBU, hanya satu varian, Honda Sensing, RM254,800

Tidak seperti pasaran Jepun yang kini turut ditawarkan dengan model hibrid, pasaran Malaysia masih hanya ditawarkan dengan enjin petrol 2.4 liter DOHC i-VTEC empat silinder. Enjin tersebut menghasilkan 175 PS pada takat 6,200 rpm dan tork maksima 225 Nm pada takat 4,000 rpm, dipindahkan ke kotak gear CVT automatik, memacu roda hadapan.

Kelengkapan lain yang turut diberikan termasuk penderia-penderia parkir (dua dihadapan dan empat dibelakang), sistem pendingin hawa dua zon di hadapan bersama sistem zon tunggal untuk kabin belakang, sistem infotaimen dengan skrin sesentuh tujuh-inci, kamera undur serta pintu gelangsar belakang berkuasa elektrik.

Bagi sistem keselamatan pula, Odyssey facelift 2018 menerima enam-beg udara, (dua di hadapan, sisi dan tirai) sistem pemantau titik buta, amaran lintasan trafik belakang, Bantuan Parkir Pintar, bantuan mula mendaki, VSA serta sistem brek ABS lengkap dengan EBD dan bantuan brek.

Tiga warna ditawarkan iaitu warna asal Super Platinum Metallic serta dua warna baharu Platinum White Pearl dan Premium Twinkle Black Pearl. Setiap pembelian hadir standard dengan waranti lima tahun tanpa had perbatuan, dan pelanggan yang berminat sudah boleh menempah MPV yang dibawa terus dari Jepun ini di semua 93 bilik pameran Honda seluruh Malaysia. Lebih perincian untuk model ini, anda boleh lawati laman Carbase.my.

GALERI: Gambar rasmi Honda Odyssey facelift 2018

GALERI: Honda Odyssey facelift 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required