Dorna Sports anjur perlumbaan motosikal elektrik bermula 2019, dinamakan sebagai FIM Enel MotoE

Dorna Sports anjur perlumbaan motosikal elektrik bermula 2019, dinamakan sebagai FIM Enel MotoE

Dorna Sports telah mengumumkan bakal menganjurkan perlumbaan motosikal elektrik yang dinamakan sebagai FIM Enel MotoE World Cup bermula pada tahun 2019. Perlumbaan ini akan dimasukkan sebagai kelas baru dalam acara FIM MotoGP™ World Championship dan mengambil manfaat daripada rancangan TV serta pelbagai platform komunikasi acara itu.

Pada masa ini, tempoh perlumbaan yang dicadangkan adalah selama 10 pusingan, dan sebarang evolusi yang diperoleh pada aspek motosikal itu sendiri atau kuasanya akan digunakan untuk memperbaiki prestasi, berbanding jumlah pusingan dalam perlumbaan. Mengikut perancangan, perlumbaan MotoE ini akan berlangsung di lima litar Eropah dalam kalendar MotoGP. Sesi ujian pertama akan dilakukan di Jerez pada Februari 2019.

Dorna Sports anjur perlumbaan motosikal elektrik bermula 2019, dinamakan sebagai FIM Enel MotoE

Seperti yang boleh dilihat pada nama siri perlumbaan ini, syarikat teknologi tenaga, iaitu Enel telah dipilih sebagai penaja nama perlumbaan ini, dan sebanyak 18 motosikal elektrik Energica akan digunakan. Tujuh pasukan persendirian dalam MotoGP akan menerima masing-masing dua buah motosikal untuk perlumbaan, manakala empat motosikal lagi akan diberi kepada pasukan Moto2 dan Moto3 yang mahu bertanding.

Untuk tayar pula, motosikal lumba elektrik ini akan menggunakan tayar daripada Michelin, yang juga membekalkan tayar untuk kategori MotoGP. Walaupun motosikal elektrik ini lebih senyap berbanding motosikal lain yang digunakan dalam perlumbaan MotoGP, FIM menyatakan penonton masih dapat merasakan sensasi perlumbaan yang berlainan, seperti bunyi motosikal membelah angin dan decitan tayar yang lebih jelas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required