Generasi kedua Honda Amaze diperkenalkan di India menerusi acara Auto Expo 2018, dan dijangka bakal mula dijual tidak lama lagi. Amaze baharu ini telah direka semula bagi penampilan yang lebih signifikan, dan masih terus diposisikan dalam segmen sedan sub empat-meter.

Secara visualnya, model ini kelihatan banyak persamaan dengan model semasa Honda. Bahagian hadapannya hadir dengan gril krom yang lebih tebal yang diinspirasikan dari Civic generasi ke-10, sementara lampu utama reflektor yang sedikit tajam telah digantikan dengan unit yang lebih bersudut . Bamparnya juga telah diperkemaskinikan, dan didatangkan dengan lampu kabus yang lebih kecil.

Bahagian profilnya kelihatan garisan karakter mendatar dari lampu utama hingga ke pemegang pintu. Tiang-A pula lebih tegak berbanding sebeelum ini, serta tiang-C pula menerima bentuk baharu bagi tingkap sisi.

Manakala bahagian belakangnya, lampunya kini lebih memanjang, dengan kepingan kekemasan krom bagi logo ‘H’. Logonya juga telah bertukar posisi, dengan ‘Amaze’ kini terletak di bahagian atas kiri (sebelum ini di kanan), sementara jenis enjin pula di kanan bawah.

Tiada foto kabin disebarkan, namun dijangka ia menerima perubahan yang juga banyak seperti mana yang dilakukan pada bahagian luarannya. Amaze baharu ini dibangunkan di Honda R&D Asia Pacific yang berlokasi di Bangkok, Thailand, mengikut kaji selidik pasaran India yang luas, sesuai dengan keperluan dan gaya hidup masyarakat di sana.

Amaze generasi pertama (versi sedan bagi Brio hatchback) boleh didapati dengan dua pilihan enjin – 1.2 liter i-VTEC petrol dan 1.5 liter i-DTEC diesel. Sementara spesifikasi Amaze baharu ini belum dibongkar, kebarangkalian dua enjin tersebut juga akan dikekalkan, namun prestasi/penjimatannya mungkin dipertingkatkan.