Foto rasmi dan info Porsche 911 GT3 RS 2018 telah pun bocor, dilaporkan oleh laman web automotif Drive dari Australia. Walau pun entri terbabit telah pun dipadamkan, namun sempat juga gambarnya disalin terlebih dahulu.

Menurut laporan, model prestasi ini ditampilkan dengan 20 hp kuasa ekstra, yang mampu mencapai 520 hp dari enjin 4.0 liter naturally aspirated enam-silinder dengan rev sehingga 9,000 rpm. Di mana RS ini memiliki kuasa lebih daripada GT3 biasa (500 hp). Walau bagaimana pun tork tidak didedahkan, tapi kalau ikut model semasa GT3 RS dan GT3 ia memiliki 460 Nm. GT3 RX 2018 ini juga dijangka akan dipadankan dengan kotak gear auto PDK, maknanya tiada transmisi manual akan ditawarkan.

Malah ia juga dikatakan mampu dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya 3.2 saat dengan kelajuan maksimum sehingga 321 km/j iaitu 2 km/j lebih laju berbanding sebelum ini.

Porsche juga dikhabarkan dengan menala semula sistem stereng roda-belakang dan menambahkan lagi aerodinamiknya. Selain itu ia juga tampil dengan saluran gaya-NACA, bampar hadapan yang dibentuk semula dengan saluran aliran udara yang dipertingkatkan, dan bampar belakang juga dibentuk semula dengan saluran pengekstrakan udara yang lebih besar. Rekaan wing belakang juga baharu, begitu juga dengan lampu belakangnya yang telah dipertingkatkan. 911 GT3 RS ini juga ditampilkan dengan roda hadapan 20-inci dan roda belakang 21-inci.

Porsche juga akan menawarkan pakej pilihan Clubsport dengan menampilkan tali keledar enam-poin, pemadam api dan aluminum roll cage. Panel pintu dan kerangka tempat duduk juga dijangka lebih ringan dengan penggunaan nilon, malah material penyerap bunyi turut disingkirkan. Malah enjinnya juga dikatakan lebih ringan.

GALERI: Spyshot Porsche 911 GT3 RS

GALERI: Porsche 911 GT3 RS di Malaysia