Yamaha YZF-R15 V3 masuk pasaran India – RM7,620

Yamaha YZF-R15 V3 masuk pasaran India – RM7,620

Model sports terkecil yang menggunakan kod nama ‘R’ oleh Yamaha, iaitu YZF-R15 versi generasi ketiga (ringkasnya dikenali sebagai R15 V3) sudah berada di pasaran Indonesia sejak awal tahun 2017 lagi, dan kini ia memasuki pula pasaran India dengan harga jualan 1.25 juta rupee (RM7,620).

Seperti yang anda boleh lihat pada gambar daripada Indian Autos Blog ini, R15 V3 mempunyai panel badan sporty, dengan panel-panel aerodinamik seperti model R yang lebih besar, dan ia boleh dilihat pada bahagian fairing, tangki yang mempunyai sirip dan panel belakang.

Model ini dikuasakan oleh enjin silinder tunggal 155 cc, DOHC sejukan cecair, dengan teknologi VVA dan ia mampu menghasilkan kuasa sebanyak 19.3 hp dan 15 Nm tork. Padanan transmisi yang digunakan adalah enam kelajuan, dan klac jenis slipper & assist diberikan secara standard.

Yamaha YZF-R15 V3 masuk pasaran India – RM7,620

Walaupun menggunakan enjin berkapasiti rendah, R15 V3 ini datang dengan kelengkapan sporty seperti tayar yang lebar – 00/80-17 di depan, 140/70-17 di belakang, cakera brek depan berdiameter 282 mm, panel instrumen LCD, kerangka Deltabox dan swingarm aluminium. Kami juga terperasan, model di India ini tidak menggunakan fork terbalik (USD) di hadapan seperti model di Indonesia, dan digantik dengan fork teleskopik biasa.

Di Indonesia, motosikal ini dijual pada harga 34.5 juta rupiah (RM9,475), manakala di India 1.25 juta rupee (RM7,620). Unit ujian model ini juga sudah pernah ditemui di atas jalan di Malaysia, dan harapnya ia boleh dilancarkan dengan harga yang berpatutan secepat mungkin. Kami pasti, ramai yang sudah menunggu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required