Hyundai Sonata Hybrid, Plug-in Hybrid facelift didedah – pemanduan EV 43 km, lebih kurang 1,000 km

Hyundai Sonata Hybrid, Plug-in Hybrid facelift didedah – pemanduan EV 43 km, lebih kurang 1,000 km

Hyundai telah mendedahkan model Sonata Hybrid 2018 dan Plug-in Hybrid facelift yang menerima semakan rekaan, di Chicago Auto Show. Facelift besar-besaran bagi generasi ketujuh LF ini telah pun pertama kali dipamerkan di Korea Selatan pada Mac tahun lalu, dengan enjin konvensional petrol.

Penjana kuasa model Hybrid ini tidak berubah, masih kekal dengan enjin 2.0 liter Nu GDI empat-silinder (154 hp, 190 Nm) yang dipadankan bersama transmisi automatik enam-kelajuan dengan motor elektrik 38 kW (51 hp, 205 Nm) dan penukar tork. Transmisi tersebut menggunakan pam minyak elektrik, yang membantu meningkatkan lagi penjimatannya. Jumlah keseluruhan pemanduan boleh mencapai lebih 1,046 km mengikut pemanduan biasa.

Pek bateri polimer lithium-ion 1.76 kWh ditempatkan di bawah but, sekaligus memberikan ruang yang lebih rata dan tempat duduk belakang boleh dilipat dengan nisbah 60/40. Sonata Hybrid menawarkan ruang kargo berkapasiti 377 liter.

Sementara Sonata Plug-in Hybrid hampir menyamai model hiibrid biasa, tetapi dengan penambahan kelebihan iaitu motor 50 kW (32% lebih kuasa berbanding hibrid, kuasa keseluruhan 202 hp) dan semua rangkaian elektrik diperluaskan. Ia juga dipadnakan dengan pek bateri polimer lithium-ion 9.8 kWh iaitu lima kali ganda lebih besar berbanding hibrid, dan mencukupi untuk pacuan semua-elektrik sehingga 43 km. Jumlah keseluruhan jarak mencapai 950 km.

Kedua-dua Sonata Hybrod dan Plug-in menggunakan rekaan fungsi yang sama bagi mempertingkatkan lagi daya seretan sehingga 0.24 Cd, mendahului kelasnya. Ia juga tampil dengan roda baharu eco-spoke 16- dan 17-inci. Palang anti-olengan hadapan juga lebih keras, menyelaraskan semula pengendalian stereng dan bushing yang dipertingkatkan bagi respon yang lebih optimum.

Lain-lain elemen termasuklah trunk pintar bebas-tangan, brek parkir elektronik dengan penahan auto, memori untuk tempat duduk pemandu dan cermin sisi, tirai matahari untuk tingkap belakang, tempat duduk hadapan berkuasa dengan pengaliran dan Smart Cruise Control bersama stop/start.

Hyundai Sonata Hybrid, Plug-in Hybrid facelift didedah – pemanduan EV 43 km, lebih kurang 1,000 km

Selain itu, ia turut didatangkan dengan sistem navigasi bersama skrin sesentuh lapan-inci dengan sambungan Apple CarPlay/Android Auto dan pengesan suara. Turut dipertingkatkan ialah sistem audio premium Infinity sembilan-pembesar suara dengan subwoofer dan amplifier luaran. Pengecas telefon tanpa wayar Qi turut didatangkan dengan model yang dilengkapi navigasi.

Bagi aspek keselamatan, Sonata terkini bakal menerima kamera undur, tujuh beg udara dan sistem pemantauan tekanan tayar dengan paparan tekanan tayar individu secara standard. Lampu utama LED dengan fungsi Dynamic Bending Light (DBL) sebagai pilihan. Pengesan Titik Buta dengan Kepekaan Trafik Lintasan Belakang juga standard, sementara Brek Kecemasan Sendiri, Bantuan Kekal Lorong dan Bantuan Lampu Tinggi Automatik turut ditampilkan.

Model yang dilengkapi dengan Blue-Link ini didatangkan dengan servis percuma selama tiga-tahun, dengan keselamatan, diagnostik, kawalan dan perkhidmatan navigasi yang dipertingkatkan. Blue Link membawakan teknologi termasuk Kawalan Jauh dengan Kawalan Suhu, Kawalan mengunci/membuka pintu, Pencari Kereta, Bantuan Tepi Jalan dan Pelindungan Kenderaan Dicuri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required