JPJ laksana Ops TBC 2018 mulai 9-23 Februari ini

JPJ laksana Ops TBC 2018 mulai 9-23 Februari ini

Sempena dengan sambutan perayaan Tahun Baharu Cina, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah melaksanakan Ops TBC mulai 9 Februari lalu dan ia berlangsung selama dua minggu iaitu sehingga 23 Februari ini (tidak termasuk dua hari cuti Tahun Baharu Cina pada 16 dan 17 Februari 2018). Tujuan utama Ops TBC ini adalah untuk memastikan lebuhraya dan pengguna lebuhraya selamat serta pergerakan trafik berjalan lancar.

Ketua Pengarah JPJ Dato’ Sri Shaharuddin Khalid berkata, bagi memastikan keberkesanan Ops TBC 2018, pihaknya telah merangka tujuh stretegi utama iaitu Penguatkuasaan Ops Sisih 2/2018 yang telah bermula pada 2 hingga 8 Februari lalu dengan pemeriksaan depoh bas, Rondaan di lebuhraya dan jalan utama, Penguatkuasaan motosikal, Penyamaran sebagai penumpang bas, Rakaman video kesalahan secara elektronik di lebuh raya dengan kerjasama PLUS, Aduan awam dan operasi bilik kawalan serta Pemasangan kamera baharu AWAS.

“Kita berasa bimbang dengan statistik Ops TBC 2017 di mana JPJ telah mengeluarkan notis saman sebanyak 42,731 yang melibatkan empat kategori iaitu bas, lori, motosikal dan motokar. Kategori tertinggi yang dikeluarkan melibatkan motosikal iaitu sebanyak 17,412 saman, diikuti dengan lori (11,639). Ini sangat membimbangkan kita kerana menurut kajian yang dikeluarkan oleg MIROS, sebanyak 60 hingga 65% kemalangan maut adalah melibatkan penunggang motosikal. Malah lebih 64% daripada 336 jumlah kenderaan yang disita adalah motosikal,” ujar Shaharuddin.

JPJ laksana Ops TBC 2018 mulai 9-23 Februari ini

Justeru, bagi Ops TBC kali ini, JPJ akan melaksanakan rondaan selama 16 jam iaitu dari jam 8 pagi hingga 12 tengahmalam, kecuali pada 16 dan 17 Februari ini, Malah pada 18 Februari, JPJ akan beroperasi selama 24 jam. Rondaan ini akan menggunakan kenderaan penguatkuasaan berlogo dengan membuka lampu mata arah dengan kelajuan tidak melebihi 70 km/j menggunakan lorong kecemasan atau lorong paling kanan jalan.

“JPJ masih lagi memberikan fokus utama penguatkuasaan kepada tujuh kesalahan utama iaitu tidak memakai tali pinggang/topi keledar, menggunakan telefon bimbit semasa memandu/menunggang, memotong di garisan berkembar, melanggar lampu isyarat merah, memotong barisan, memandu di lorong kecemasan dan memandu melebihi had laju yang dibenarkan.

“Baru-baru ini Menteri Pengangkutan telah mengarahkan semua agensi yang terlibat untuk memperkasakan lagi penguatkuasaan. Beliau berbesar hati dengan pengurangan kadar kematian akibat kemalangan jalan raya kepada 6,740 pada tahun 2017 berbanding 7,152 pada 2016. Walau bagaimana pun, beliau mensasarkan pengurangan 10% kematian akibat kemalangan jalan raya pada setiap tahun, Justeru, saya merayu kepada semua pihak untuk bekerjasama dalam memastikan keharmonian dan keselamatan jalan raya dapat dipertingkatkan,” kata Shaharuddin menerusi ucapan beliau semasa merasmikan Stesen JPJ di R&R Dengkil (arah Selatan) pagi tadi.

Dalam majlis berkenaan, beliau juga telah melepaskan konvoi yang membabitkan para penguatkuasa JPJ yang terlibat dengan Ops TBC ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required