Aplikasi mudahkan pengguna cari tempat letak kereta

Aplikasi mudahkan pengguna cari tempat letak kereta

Sebuah syarikat tempatan telah membangunkan aplikasi mudah alih yang bertujuan untuk memudahkan pemandu mencari atau mendapat maklumat semasa bagi kekosongan tempat letak kenderaan di tengah-tengah Lumpur. Menurut laporan Bernama, pemandu bahkan boleh mencari dan menempah kotak parkir yang diinginkan.

Dengan 2.1 juta kenderaan keluar-masuk ke pusat bandaraya Kuala Lumpur setiap hari serta masalah ruang parkir yang makin kusut, aplikasi yang dibangunkan oleh Bayz Parking itu didakwa boleh menghubungkan antara pemandu yang sedang mencari tempat letak kereta dengan pihak operator parkir.

“Purata masa yang digunakan oleh pemandu untuk mencari tempat parkir setiap hari di pusat bandar ialah sekitar 25 minit dan terdapat 2.5 juta kenderaan diletakkan di ruang letak kereta setiap hari,” jelas pengasas bersama Bayz Parking, Scoot badger ketika acara Urban Car Parking Mega Trends di World Urban Forum Ke-9 (WUF9).

Menurut beliau lagi, terdapat 915,000 ruang letak kenderaan di dalam bandar yang tidak berada di bawah seliaan pihak berkuasa tempatan dan dianggarkan terdapat kira-kira 1.7 juta lagi ruang parkir dalam kawasan bandar.

“Banyak penduduk di kondominium dalam kawasan bandar mempunyai satu atau lebih ruang parkir yang tidak digunakan. Kita perlu memaksimumkan ruang ini sebaik mungkin,” tambahnya.

Selain membantu mengurangkan masalah tempat letak kenderaan, beliau menjelaskan, aplikasi yang didakwa menjadi yang pertama seumpamanya di Malaysia turut dapat membantu Kuala Lumpur mengurangkan penggunaan tiket parkir. Pemandu akan mendapat akses kepada ruang berkenaan yang disediakan oleh rakan hos seperti hotel dan kondominium.

Ketika ini, syarikat berkenaan menyatakan aplikasi berkenaan sudah mula boleh digunakan, tetapi terhad kepada beberapa kawasan disekitar Kuala Lumpur, Subang dan Petaling Jaya. Anda rasa pendekatan ini boleh berjaya kalau pelaksanaannya semakin meluas?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required