Ford telah mengumumkan akan menghentikan pengeluaran Focus RS generasi ketiga 6 April ini, selepas tiga tahun ia dikeluarkan. Bagi mengingati peristiwa tersebut, 50 unit terakhir yang dikeluarkan di kilang Ford di Saarlouis Jerman akan mempunyai kelengkapan istimewa, dan dinamakan sebagai varian Focus RS Heritage Edition, eksklusif untuk pasaran UK.

Model keluaran terhad ini antaranya menggunakan warna luar Tief Orange istimewa untuk menandakan ulang tahun ke-50 nama Escort di Britain. Kelengkapan lain yang didatangkan pada model ini adalah angkup brek warna kelabu, serta rim aloi, cermin sisi dan spoiler belakang hitam berkilat. Barangan standard lain adalah tempat duduk Recaro separa kulit, bumbung suria serta roda stereng dengan ciri pemanas.

Turut dinaik taraf adalah enjin 2.3 liter EcoBoost padanya, di mana kuasanya dipertingkat hasil penggunaan kit Mountune FPM375 yang diluluskan oleh Ford – sebelum ini ia adalah satu kit pilihan tambahan. Salur pemasukan udara pada kit ini lebih baik, seterusnya menjadikan kitaran turbo lebih lancar. Ditambah dengan talaan semula ECU, kuasanya meningkat 25 PS menjadi 375 PS dan tambahan 40 Nm tork menjadi 510 Nm.

Catatan prestasi sebenar Focus RS Heritage Edition ini tidak disiarkan, tetapi ia sepatutnya menghasilkan kuasa sama seperti Focus RS biasa yang menggunakan kit Mountune ini, iaitu 0-100 km/j dalam masa 4.5 saat dan laju maksimum 266 km/j.

Model edisi terhad ini juga mendapat sistem limited-slip differential (LSD) mekanikal Quaife, yang dapat membahagikan tork kepada tayar lebih efektif, dan ia disepadukan dengan teknologi pemanduan lain yang ada pada Focus RS ini seperti dynamic torque vectoring dan torque vectoring control.