Ford Focus RS Heritage Edition – terhad 50 unit sebelum pengeluaran dihentikan, selepas tiga tahun

Ford Focus RS Heritage Edition – terhad 50 unit sebelum pengeluaran dihentikan, selepas tiga tahun

Ford telah mengumumkan akan menghentikan pengeluaran Focus RS generasi ketiga 6 April ini, selepas tiga tahun ia dikeluarkan. Bagi mengingati peristiwa tersebut, 50 unit terakhir yang dikeluarkan di kilang Ford di Saarlouis Jerman akan mempunyai kelengkapan istimewa, dan dinamakan sebagai varian Focus RS Heritage Edition, eksklusif untuk pasaran UK.

Model keluaran terhad ini antaranya menggunakan warna luar Tief Orange istimewa untuk menandakan ulang tahun ke-50 nama Escort di Britain. Kelengkapan lain yang didatangkan pada model ini adalah angkup brek warna kelabu, serta rim aloi, cermin sisi dan spoiler belakang hitam berkilat. Barangan standard lain adalah tempat duduk Recaro separa kulit, bumbung suria serta roda stereng dengan ciri pemanas.

Turut dinaik taraf adalah enjin 2.3 liter EcoBoost padanya, di mana kuasanya dipertingkat hasil penggunaan kit Mountune FPM375 yang diluluskan oleh Ford – sebelum ini ia adalah satu kit pilihan tambahan. Salur pemasukan udara pada kit ini lebih baik, seterusnya menjadikan kitaran turbo lebih lancar. Ditambah dengan talaan semula ECU, kuasanya meningkat 25 PS menjadi 375 PS dan tambahan 40 Nm tork menjadi 510 Nm.

Ford Focus RS Heritage Edition – terhad 50 unit sebelum pengeluaran dihentikan, selepas tiga tahun

Catatan prestasi sebenar Focus RS Heritage Edition ini tidak disiarkan, tetapi ia sepatutnya menghasilkan kuasa sama seperti Focus RS biasa yang menggunakan kit Mountune ini, iaitu 0-100 km/j dalam masa 4.5 saat dan laju maksimum 266 km/j.

Model edisi terhad ini juga mendapat sistem limited-slip differential (LSD) mekanikal Quaife, yang dapat membahagikan tork kepada tayar lebih efektif, dan ia disepadukan dengan teknologi pemanduan lain yang ada pada Focus RS ini seperti dynamic torque vectoring dan torque vectoring control.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required