Sediakan alat pemadam api dalam kenderaan – Bomba

Sediakan alat pemadam api dalam kenderaan – Bomba

Mungkin disebabkan semakin banyak kes-kes kebarakan kenderaan yang berlaku, Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia di Terengganu, Khir Amir Ahmad menyarankan agar pemilik kenderaan menyediakan alat pemadam api di dalam kenderaan mereka pada setiap masa.

Memetik laporan Bernama, alat berkenaan bahkan sepatutnya menjadi sesuatu yang sangat penting dan wajib ada pada semua kenderaan. “Orang ramai sanggup berbelanja besar untuk membeli aksesori tambahan untuk kenderaan mereka, tetapi tidak sanggup untuk membeli pemadam api yang kosnya sekitar RM60 sahaja untuk setiap kilogram,” ujar beliau.

“Sekiranya berlaku kebakaran pada kenderaan anda, cara paling mudah dan pantas untuk mengatasinya adalah dengan alat pemadam api (fire extinguisher) sebelum menunggu bantuan Bomba tiba,” jelas beliau lagi di dalam satu acara pencegahan kebakaran sempena Tahun Baru China 2018 di sana.

Khir turut menyatakan, api pada sesebuah kenderaan akan merebak dengan sangat pantas – iaitu dalam masa lima ke enam saat sahaja – dan sekiranya ada alat berkenaan di dalam kereta, kebakaran dapat dibendung dengan pantas sekaligus mengelakkan kerugian yang lebih besar terhadap pemilik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required