Traxxas lancar replika kawalan jauh Ford Bronco 1979

Nampak macam real? Tidak, imej dan video yang anda lihat ini hanyalah model replika kawalan jauh. Model RC dengan bentuk badan replika Ford Bronco Ranger XLT 1979 ini sebenarnya adalah produk yang baharu sahaja didedahkan oleh pembuat kereta kawalan jauh off-road terkenal, Traxxas.

Ia bukan sahaja kelihatan seperti Bronco, malah sistem mekanikal model baharu keluaran Traxxas ini juga memberikan prestasi dan keseronokan seperti sebuah SUV 4X4 sebenar. Ia diasaskan dari platform ladder frame logam TRX-4 dengan panjang keseluruhan 50.2 cm dan berat ditimbang tidak sampai tiga kilogram.

SUV kawalan jauh ini juga direka bagi mendapatkan approach angle 63.82 darjah serta departure angle 43.22 darjah, bagi membolehkan ia merentasi apa sahaja halangan off-road.

Kuasa motor elektrik SUV replika ini disampaikan kepada keempat-empat roda dengan sistem 4WD menggunakan propeller shaft yang hampir sama dengan kenderaan sebenar. Kotak gearnya mempunyai dua nisbah gear iaitu high dan low yang boleh ditukar menggunakan alat kawalan jauh. Unit differential hadapan dan belakang juga mempunyai fungsi ‘full lock’ bagi membolehkan kesemua roda mendapat tujahan tork sekata sekiranya tersekat dilaluan sukar.

Apa yang lebih menarik, Bronco kecil ini turut hadir dengan lima mod pemanduan berbeza iaitu Sport, Race, Trailing, Trail dan Crawl, serta turut diberikan fungsi “Hill Hold” kawalan elektronik untuk menuruni bukit licin dan curam yang berfungsi seperti seakan Hill Descent Control seperti SUV sebenar.

Sebagai produk yang menerima lesen rasmi dari Ford Motor Company, replika Bronco ini menerima perincian yang diperhalusi. Ia diberikan bampar hadapan dan belakang krom, rim dan tayar besar serta grafik badan retro bagi menyerlahkannya seperti model sebenar Bronco keluaran tahun 1979.

Menurut Traxxas, Bronco ini akan masuk kepasaran Amerika Syarikat akhir bulan ini dengan harga USD479.99 (sekitar RM1.8k mengikut tukaran semasa). Mana nak dapat? Kalau minat, mesti ada jalan kan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required