LVCHI Auto Venere – kereta elektrik sepenuhnya dari China berkuasa lebih 1,000 hp akan ke Geneva

LVCHI Auto Venere – kereta elektrik sepenuhnya dari China berkuasa lebih 1,000 hp akan ke Geneva

LVCHI Auto, pembuat kenderaan dari China telah menyiarkan teaser kereta elektrik sepenuhnya yang diberi nama Venere, bakal didedahkan di Geneva Motor Show bulan hadapan.

Apa yang menarik, Venere bukanlah kereta elektrik biasa, tetapi menurut LVCHI Auto, ia adalah sebuah model empat-tempat duduk, dijana empat motor elektrik yang berupaya mengekstrak kuasa keseluruhan lebih dari 1,000 hp (992 bhp).

Motor-motor berkenaan akan memacu kesemua empat roda kereta ini – dua diletakkan pada gandar hadapan dan dua lagi di gandar belakang serta kedua-dua gandar tersebut turut diberikan kotak gear dua-kelajuan setiap satu. Kuasa setiap motor berkenaan pula akan dibekalkan dari pek bateri Lithium-ion berkapasiti 100 kWj.

Dengan segala kelengkapan tersebut, LVCHI Auto Venere mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 3 saat. Ia juga dikatakan mampu mencatatkan kelajuan maksima lebih dari 250 km/j.

Sukar untuk mentafsir bagaimana rupa sebenar kereta ini kerana dua imej teaser yang disiarkan berkenaan hanya menunjukkan rekaan pada lampu hadapan dan belakang – kedua-duanya direka tirus dan agresif.

LVCHI Auto Venere – kereta elektrik sepenuhnya dari China berkuasa lebih 1,000 hp akan ke Geneva

Menurut pengeluar dari China ini, Venere direka dengan panjang keseluruhan 5,118 mm dan mempunyai pekali geseran hanya 0.28Cd bagi membolehkan ia bergerak dalam jarak 500 km dalam satu cas penuh mengikut ujian NEDC.

LVCHI Auto Venere direka oleh Institute of Development in Automotive Engineering di Itali dan ia diasaskan oleh casis yang diperbuat dari gentian karbon, membolehkan ia mencapai berat hanya 2,100 kg walaupun dilengkapi pelbagai perkakasan. Ia turut menampilkan dua sokongan casis aluminium pada unit janakuasa hadapan dan belakang.

Tiada imej untuk bahagian kabin, namun menurut LVCHI Auto, kereta ini akan diberikan skrin sesentuh yang akan diletakkan pada terowong bahagian tengah antara pemandu dan penumpang hadapan.

Kereta ini juga dikatakan akan didedahkan di Geneva sebagai sebuah model yang bersedia untuk diproduksi, namun LVCHI masih belum memngumumkan pada pasaran mana ia akan diperkenalkan dan berapa harga anggaran untuk kereta elektrik ini.

LVCHI Auto merupakan syarikat yang telah ditubuhkan di Shaghai dua tahun lalu dan kini beroperasi dengan 400 orang pekerja. 75% dari kakitangan pengeluar automotif berkenaan kini ditumpukan dalam kerja-kerja R&D bagi membangunkan kenderaan-kenderaan elektrik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required