Rosenbauer Panther CA-5 – trak gergasi untuk tugas menyelamat di lapangan terbang; 695 hp/945 Nm

Rosenbauer Panther CA-5 – trak gergasi untuk tugas menyelamat di lapangan terbang; 695 hp/945 Nm

Ketika acara All Car Nations x SL1M yang berlangsung di MAEPS Serdang yang berakhir semalam, ada sebuah jentera yang jarang-jarang dilihat turut membuat penampilan di sana. Yang dimaksudkan ialah Rosenbauer Panther CA-5 milik Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB), yang merupakan sebuah jentera pemadam api dengan sistem pacuan 6×6.

Hanya ada dua kemungkinan sekiranya anda pernah ternampak jentera ini “berkeliaran”; pertama, untuk menghadiri acara pameran khas di mana-mana lokasi seperti di MAEPS ini dan kedua, sekiranya anda cukup bertuah untuk ternampak trak besar ini keluar ke landasan pesawat terbang di mana-mana lapangan terbang antarabangsa seluruh negara.

Untuk kemungkinan kedua ini berlaku, itu tandanya ada sesuatu yang terjadi pada mana-mana pesawat yang berada di landasan, yang memerlukan pasukan khas ini bersiap siaga. Ia adalah sebuah jentera pemadam api terkini yang sudah digunakan di Malaysia sejak 2014.

Rosenbauer Panther CA-5 – trak gergasi untuk tugas menyelamat di lapangan terbang; 695 hp/945 Nm

Di KLIA misalnya, ada lima buah jentera yang sama yang sentiasa bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan. Untuk seluruh negara pula, terdapat 27 buah Rosenbauer Panther CA-5 ini sedia untuk berkhidmat, yang turut disertai oleh satu lagi model yang lebih awal dengan pacuan 8×8.

Trak gergasi ini menggunakan enjin CAT C 18 Euro 3 diesel yang mampu menghasilkan kuasa maksimum sebanyak 518 kW (695 hp) pada 2,300 rpm dan tork puncak sebanyak 945 Nm. Ada yang cukup teruja dengan angka-angka ini?

Lagi tentang prestasi trak gergasi ini. Sekadar untuk mengetahui keupayaannya, ia mampu mencapai kelajuan dari 0-80 km/j dalam masa 26 saat. Macam mana pula dengan kelajuan maksimum? Di sebabkan trak ini dalam kapasiti air yang penuh seberat 38 tan – dan tambahan pula ia direka bukan untuk berlumba – laju maksimum yang mampu dicapai ialah sekitar 120 km/j. Taklah teruk sangat kan?

Berakap tentang kapasiti, trak ini mampu membawa sebanyak 12,000 liter air dan 1,500 liter buih dalam satu-satu masa untuk tujuan menyelamat. Dan, walaupun nampak sangat rumit dan sofistikated, ia sebenarnya boleh dikendalikan minimum oleh seorang petugas terlatih sahaja – yang dimaksdukan ialah untuk mengendalikan pancur utamanya yang terletak diatas bumbung kabin depan.

Dalam satu-satu masa, walaupun trak ini hadir dengan saiz yang sangat besar, ia hanya boleh membawa empat orang indivdu petugas sahaja. Dan di lapangan terbang yang ada kelengkapan trak ini, petugas-petugas terdiri daripada 18 orang dan dibahagikan kepada tiga shift/jadual bekerja.

Berapa kos untuk sebuah trak ini? Memandangkan ia dibuat di Austria dan spesifikasinya boleh dipilih-dan-padan (customisable), kenderaan dengan binaan untuk menyandang tugas khas memadam api dengan cekap ini mencecah kos RM3.8 juta sebuah. Tapi itu pada tahun 2014. Dari sebut harga terbaru tahun lalu, harganya sudah melangkau hingga ke RM4.2 juta sebuah. Ada yang teringin nak naik trak ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required