Toyota siapkan litar ujian Nürburgring mini di Jepun?

Toyota siapkan litar ujian Nürburgring mini di Jepun?

Dalam rancangannya untuk meningkatkan pembangunan pelbagai jenis kenderaan mesra alam, Toyota bersedia untuk membina sebuah pusat pembangunan dan penyelidikan baru di Jepun. Menurut Nikkei Asian Review, ini akan menjadi tapak ujian kenderaan Toyota pertama di Jepun sejak yang pertama dibuka di Hokkaido pada tahun 1984.

Kemudahan ini akan dibina di atas sebuah tanah seluas 6.5 kilometer persegi di kawasan Aichi, dengan jumlah pelaburan keseluruhan yang dijangka mencecah 300 bilion yen (RM11 bilion). Mengikut perancangannya, separuh daripada kemudahan ini akan dibuka seawal tahun depan, manakala operasi penuh pula dijangka dapat dilakukan pada tahun 2023. Apabila lengkap, kemudahan ini boleh menjadi hab R&D dengan 11 litar ujian yang meniru keadaan jalan di pelbagai tempat seluruh dunia.

Satu daripadanya akan mengambil litar Nürburgring sebagai contoh, dan akan diguakan untuk menguji pengendalian, stabiliti waktu membrek serta fungsi lain kenderaan waktu berhadapan keadaan pemanduan yang teruk. Litar sepanjang 5.3 km itu akan direka dengan keadaan berbukit yang ketinggiannya boleh berubah sehingga 75 meter, dan mempunyai pelbagai turutan selekoh.

Toyota siapkan litar ujian Nürburgring mini di Jepun?

Dalam satu acara minggu lalu, timbalan presiden eksekutif Toyota, Shigeki Terashi berkata projek ini akan “dapat mempercepat penyelidikan dan pembangunan kelompok bermotor pada masa hadapan.” Syarikat ini mempunyai sasaran meningkatkan penjualan kenderaan elektrik – termasuk hibrid, plug-in hybrid, kenderaan sel hidrogen dan elektrik penuh – kepada sekurang-kurangnya 5.5 juta pada 2030.

Kemudahan baru ini juga boleh digunakan untuk membantu Toyota melepasi peraturan dan keperluan pengguna seluruh dunia, termasuk pasaran membangun seperti China dan India. Untuk kemudahan sedia ada di Hokkaido, ia masih lagi akan digunakan untuk ujian musim sejuk, manakala kemudahan di Shizuoka pula untuk teknologi generasi seterusnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required