Triumph Bonneville Bobber Black 2018 tiba di Malaysia – harga RM80k, spesifikasi lebih tinggi, lebih garang

Triumph Bonneville Bobber Black 2018 tiba di Malaysia – harga RM80k, spesifikasi lebih tinggi, lebih garang

Setelah ketibaan model Bobber menerima sambutan baik di kalangan peminat motosikal negara, pengedar rasmi motosikal Triumph di Malaysia, Fast Bikes Sdn Bhd melancarkan satu lagi variasi model tersebut yang dikenali sebagai Bobber Black. Model ini dijual pada harga RM79,900 termasuk GST, tanpa insurans.

Daripada aspek penampilan, rekaan Bobber Black ini masih sama seperti model Bobber biasa, dengan tetapan satu tempat duduk, kedudukan rendah, lampu bulat kecil di hadapan dan dua ekzos bermuncung runcing di tepinya, tetapi ia dijadikan lebih garang dengan hampir keseluruhan bahagian yang menggunakan cat, diwarnakan hitam.

Selain daripada penampilan, spesifikasi Bobber Black juga lebih tinggi berbanding Bobber biasa kerana ia menggunakan padanan rim 16 inci depan (tayar lebih tebal) dan belakang, fork hadapan Showa lebih gemuk (Showa 47 mm), lampu hadapan LED penuh dengan lampu nyalaan siang, brek Brembo dua piston di hadapan serta ciri auto cruise yang boleh dikawal melalui satu butang.

Enjin pada model yang dijual dengan tambahan harga RM5,000 berbanding Bobber biasa ini masih lagi sama iaitu unit dua silinder selari SOHC 1,200 cc dengan sistem penyejukan cecair, dan padanan kotak gear enam kelajuan, mampu menghasilkan kuasa sebanyak 77 hp pada 6,100 rpm dan 106 Nm tork pada 4,000 rpm. Sistem penyampaian bahan api enjin ini adalah secara elektronik (EFI) dan kuasa disampaikan ke tayar belakang melalui rantai.

Bahagian lain Bobber turut dikekalkan untuk model Bobber Black iaitu termasuk pakej brek spesifikasi paling tinggi dalam barisan model klasik moden Bonneville – cakera berkembar 310 mm dengan angkup Brembo dua piston di hadapan dan cakera tunggal 255 mm di belakang serta angkup Nissin dua piston di belakang (lengkap dengan ABS two-channel), monoshock KYB di belakang, panel meter gabungan analog dan LCD, dua mod tunggangan dan sistem kawalan cengkaman.

Walaupun ini adalah sebuah model khas yang berwarna hitam, orang ramai masih mempunyai pilihan untuk mendapatkan Bobber Black yang menggunakan warna Jet Black berkilat ataupun Matt Jet Black. Pembeliannya juga datang bersama jaminan selama dua tahun tanpa had batuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required