ASEAN NCAP umum pembangunan bagi ujian sistem informasi titik buta untuk protokol baharu 2017-2020

ASEAN NCAP umum pembangunan bagi ujian sistem informasi titik buta untuk protokol baharu 2017-2020

Dalam protokol ujian penilaian kereta baharu untuk Asia Tenggara (ASEAN NCAP) baharu 2017-2020 yang diumumkan pada Ogos tahun lalu, badan berkenaan ada menyatakan bahawa NCAP di rantau ini merupakan yang pertama mementingkan sistem informasi titik buta sebagai kriteria penting bagi mendapatkan markah tinggi dalam ujian, memandangkan jalan raya di ASEAN mempunyai jumlah motosikal (terutamanya kapcai dan skuter yang bersaiz kecil) yang seringkali terlibat dalam kemalangan kerana kehadiran mereka tidak disedari pemandu kenderaan yang lebih besar.

Hari ini di pusat rekreasi penerbangan Putrajaya, ASEAN NCAP mengumumkan mereka kini dalam pembangunan untuk menyediakan fasiliti khas bagi menguji sistem keselamatan aktif berkenaan. Menurut badan tersebut, buat masa ini mereka sedang menguji 10 model kereta yang dijual di pasaran ASEAN dan dilengkapi pelbagai sistem informasi titik buta untuk ujian pembangunan tersebut.

Setiap 10 model berkenaan termasuk Toyota (C-HR, Camry), Honda (Accord, CR-V, Odyssey), Mazda (Mazda 3, CX-5), Volvo (V40), Mercedes-Benz (S 400 h) dan Hyundai (Ioniq) akan diuji dalam dua ujian iaitu ujian siang dan ujian pada malam hari. Kesemua model kereta berkenaan akan diuji untuk ujian siang, tetapi hanya lima model akan menjalani ujian malam. Sistem informasi titik buta pada kesemua model tersebut juga akan diuji terhadap 10 motosikal berlainan yang popular pada pasaran ASEAN, bermula dari model 100 cc hingga 760 cc.

ASEAN NCAP menjangkakan ujian pembangunan ini akan mampu untuk membuat penilaian terhadap pelbagai sistem informasi titik buta yang dipadankan pada pelbagai model khususnya semasa pergerakan menukar lorong. Sebagai tambahan,ujian yang dilakukan pada siang dan malam akan menguji keberkesanan sistem-sistem ini dalam mengesan kehadiran motosikal bagi memastikan keselamatan walaupun dalam keadaan gelap.

Dalam protokol ujian ASEAN NCAP 2017-2020, sistem informasi titik buta ini mewakili 2 markah dari 18 markah keseluruhan dalam kriteria Teknologi Bantuan Keselamatan (SAT), manakala SAT itu sendiri mewakili 25% markah bagi dijumlahkan sebagai markah akhir keseluruhan dan menentukan jumlah bintang yang akan diperolehi.

Menurut Polis DiRaja Malaysia (PDRM), penunggang motosikal mencatatkan kadar kematian paling tinggi untuk jumlah keseluruhan kehilangan jiwa dalam kemalangan tahun lalu iaitu seramai 4,348 orang atau 64% dari jumlah 6,740 orang keseluruhan.

Dengan adanya sistem informasi titik buta yang dilengkapi pada kereta, ia mampu untuk memberikan amaran kepada pemandu sekiranya ada motosikal yang menghampiri dan tidak dapat dilihat menerusi mana-mana cermin pandang belakang. Oleh itu, sistem ini dilihat dapat mengurangkan kemalangan yang membabitkan penunggang motosikal, terutamanya ketika kereta sedang menukar lorong atau membelok.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required