Hyundai telah mempersembahkan bahasa rekaan masa hadapan menerusi model konsep Le Fil, yang diperkenalkan di Geneva Motor Show 2018 yang sedang rancak berlangsung. Dengan tema ‘Sensuous Sportiness’, yang bakal diterjemahkan pada semua kenderaan Hyundai pada masa hadapan, dari sedan hingga ke SUV.

Menurut pengeluar kereta Korea ini, tema ini merangkumi empat elemen yang berkaitan dengan rekaan kenderaan – pengkadaran, binaan, penggayaan dan teknologi. Yang pertama bergantung pada nisbah matematik yang sama untuk membuat bentuk estetika yang menyenangkan, yang mana yang anda lihat di sini.

Mendapatkan perkadaran itu melibatkan jarak roda yang panjang, roda besar dan overhang yang pendek. Gegaran yang betul untuk gandar – jarak dari pusat roda depan ke cermin hadapan – menyumbang kepada kedudukan pemanduan yang selesa, manakala garisan bilah teardrop menambahkan keindahan visual.

Konsep ini juga mengambil kira pencahayaan dan bayang untuk menghasilkan rupa yang dinamik dan efek yang menonjol untuk kenderaan ini, di mana Hyundai menggelarkannya sebagai ‘Light Architecture’. Bagi kabinnya pula, ia mengetengahkan bentangan ‘Tube Architecture’, dengan dikelilingi oleh kayuan dan fabrik berteknologi tinggi.

Bagi terma penggayaannya, konsep ini masih menyekalkan beberapa ciri kebiasaan Hyundai termasuk lebar, lapisan bonet, bersama gril yang kelihatan familiar. pada model konsep ini juga, gril ditampilkan dengan olahan tiga-dimensi, termasuk permata parametrik di dalamnya.

Akhir sekali, aspek teknologi bagi konsep yang mewakili paparan panoramik termasuk teknologi haptic. Semua kenderaan memiliki fungsi kawalan menerusi paparan, sementara penumpang belakang menerima skrin sendiri.

“Le Fil Rouge adalah mentafsirkan semula rekabentuk DNA Hyundai yang berasal dari Hyundai Coupe Concept pada tahun 1974. Membangunkan semula sejarah lama kami untuk mewujudkan ciri khas dan sporty dalam kenderaan, kami akan membuka era baharu untuk reka bentuk Hyundai, “kata Luc Donckerwolke, naib presiden eksekutif dan ketua Hyundai Design Centre.