VIDEO: Range Rover Sport SVR – lebih pantas dari Ferrari 458 Italia di jalan bukit Tianmen Road, China

Trend penghasilan SUV memang sedang meningkat sekarang. Model-model berkenaan bukan sahaja dibina sebagai sebuah kenderaan praktikal dan boleh digunakan pada pelbagai bentuk muka bumi, malah semakin banyak SUV yang dihasilkan dengan prestasi yang cukup tinggi. Namun adakah SUV berprestasi tinggi generasi baharu ini mempunyai kelajuan setanding kereta sport yang lebih rendah dan jelas mempunyai kelebihan pada aspek berat dan titik graviti?

Bagi membuktikan produknya bukan calang-calang, Land Rover menghasilkan video baharu memaparkan model berpretasi tinggi Range Rover Sport SVR mencatatkan rekod di jalan berbukit Tianmen Road di China, iaitu laluan mendaki dengan keseluruhan hampir 100 selekoh mencabar.

Dengan enjin 5.0 liter V8 Supercharged berkuasa 575 PS/700 Nm, Range Rover Sport tersebut dipandu oleh pemandu yang pernah menjuarai perlumbaan Le-Mans iaitu Ho-Pin Tung. Sasaran mereka juga bukan sembarangan, iaitu untuk memadam rekod 10 minit 31 saat yang dicatatkan oleh Fabio Barone yang memandu Ferrari 458 Italia pada tahun 2016.

Dari segi kuasa, jelas Range Rover Sport tersebut mempunyai kelebihan (570 PS/540 Nm pada Ferrari), namun supercar Itali berkenaan mempunyai kelebihan signifikant dari segi berat, kerendahan dan kemampuannya untuk mengambil selekoh dengan lebih laju.

Walau bagaimanapun, Tung dan Range Rover tersebut berjaya mencatatkan rekod tidak rasmi baharu 9 minit 51 saat. Manakala keseluruhan laluan mendaki bukit sejauh 11.3 km dan 99 selekoh tersebut berjaya diredah oleh Range Rover Sport SVR berkenaan dengan kelajuan purata 68.8 km/j.

“Saya selalunya berlumba dalam kelajuan tinggi tetapi kesemua 99 selekoh ini adalah sesuatu yang unik. Mengekalkan konsentrasi merupakan cabaran terbesar kerana selekoh dan belokan adalah konstant, dengan gaung yang tinggi pada sisi,” kata Tung.

Dengan badan yang praktikal boleh mememuatkan seisi keluarga, malah lebih laju dari Ferrari – kalau banyak duit, mana yang akan anda pilih? SUV ini atau supercar buatan Itali?

GALLERY: Range Rover Sport SVR 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Alson P on Mar 13, 2018 at 5:27 pm

    Perbandingan tidak adil.. Laluan mendaki yang dipenuhi dengan bumping kecil sepanjang laluan.. Langsung tidak memberikan kelebihan kepada Ferrari 458.. Contoh perbandingan lebih adil dengan GLE, X6, URUS, XC60, etc..

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required