Volkswagen Group bakal keluarkan EV dari 16 lokasi

Volkswagen Group bakal keluarkan EV dari 16 lokasi

Volkswagen Group akan membina sehingga 16 lokasi pengeluaran bagi kenderaan elektrik sebelum hujung tahun 2022. Ini akan mengukuhkan lagi komitmen syarikat itu terhadap usaha “Roadmap E” mereka. Perkara ini diumumkan oleh Matthias Muller, CEO Volkswagen AG ketika sidang media tahunan kumpulan itu baru-baru ini.

Ketika ini, syarikat itu mengeluarkan kenderaan elektrik dari tiga lokasi, tetapi dalam masa dua tahun akan datang, sembilan lagi lokasi dijadualkan akan diperlengkap untuk tujuan yang sama. Pertambahan drastik bagi pengeluaran EV akan memerlukan bekalan bateri yang boleh diharap, dan disebabkan hal inilah syarikat telah menjalinkan usaha sama dengan pengeluar bateri di Eropah dan China.

Berdasarkan kenyataan rasmi yang dikeluarkan, kontrak yang telah diberikan kepada pembekal bateri itu mempunyai nilai keseluruhan sekitar 20 bilion Euro (hampir RM97 bilion). Ini adalah sebelum pembekal untuk pasaran Amerika Utara ditentukan, yang bakal diumumkan dalam masa terdekat.

Volkswagen Group bakal keluarkan EV dari 16 lokasi

“Beberapa bulan lalu, kami telah mempercepat pelaksanaan ‘Roadmap E’,” jelas Muller. Di bawah pelan itu, syarikat merancang untuk mengeluarkan sehingga tiga juta kenderaan elektrik setiap tahun menjelang 2025 dan memasarkan 80 model elektrik baru. Tahun ini saja, sembilan model baru – tiga daripadanya EV sepenuhnya – akan diperkenalkan. Ini sebagai tambahan kepada portfolio sedia ada yang terdiri daripada lapan kenderaan EV dan plug-in hybrid.

Ketika Geneva Motor Show tahun ini, kumpulan syarikat itu mempersembahkan barisan meluas kenderaan konsep mesra alam seperti Audi e-tron, Porsche Mission E Cross Turismo Concept dan Volkswagen I.D. Vizzion. Syarikat itu juga menyatakan, bermula 2019, akan ada model baru kenderaan elektrik yang diperkenalkan setiap bulan. “Inilah cara kami merealisasikan hasrat kami untuk menawarkan barisan kenderaan elektrik yang meluas kepada dunia, melalui semua jenama-jenama dibawah seliaan kami, dalam tempoh hanya beberapa tahun,” jelas Muller.

Walaupun fokus diberikan terhadap pembangunan kenderaan elektrik, syarikat itu tidak akan mengetepikan sistem janaan konvensional sedia ada; enjin petrol dan diesel masih memainkan peranan penting bagi masa depan Volkswagen. Pelaburan terhadapnya juga akan diteruskan – melibatkan jumlah 20 bilion Euro (RM97 bilion) bagi tahun 2018, serta lebih daripada 90 bilion Euro (kira-kira RM435 bilion) dijadualkan untuk diagih dalam tempoh lima tahun akan datang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required