Volkswagen I.D. Vizzion – tiba di pasaran tahun 2022

Volkswagen I.D. Vizzion – tiba di pasaran tahun 2022

Volkswagen akhirnya mendedahkan perincian penuh bagi I.D. Vizzion Concept, yang membuat penampilan pertama semasa Geneva Motor Show 2018. Model elektrik penuh ini terletak paling atas dalam barisan kenderaan I.D jenama itu, dan dijangka siap untuk pasaran paling lambat pada tahun 2022.

Model ini dibina atas platform kenderaan elektrik penuh MEB milik Volkswagen Group dan mencatat ukuran keseluruhan 5.16 m, lebar 1.94 m dan tinggi 1.5 m. Jarak rodanya pula adalah 3.09 m dan di dalamnya terdapat empat tempat duduk berasingan untuk empat orang.

Seperti yang anda boleh lihat, model konsep ini tidak banyak bergantung kepada kawalan seperti kenderaan biasa, jadi ia boleh dikawal menggunakan cermin mata khas HoloLens, suara dan gerakan. Hasil penggunaan sistem A.I juga, kenderaan ini boleh mempelajari, mengesan dan menilai corak tertentu sebagai input.

Ketiadaan roda stereng dan pengawal lain pada kenderaan ini secara utamanya adalah untuk menghasilkan ruang persendirian yang lebih luas. Ini kemudiannya disokong dengan hakikat bahawa pemandu tidak diperlukan untuk mengendali kenderaan ini, dan ia boleh mengambil serta menghantar penumpang secara sendiri dengan autonomi Tahap 5.

Ini sekaligus menunjukkan kelebihan pemanduan autonomous kenderaan tersebut, yang juga adalah tema sama yang digunakan pada kenderaan konsep I.D yang pernah ditunjukkan sebelum ini – I.D Concept, I.D Buzz EV dan I.D Crozz. Sekiranya mahu, pemandu masih boleh memberhentikan kenderaan ini menggunakan butang di konsol tengah dan ia turut disediakan dengan tiga mod iaitu Relax, Active dan Family.

Walaupun model konsep ini menggunakan rekaan tanpa roda stereng, apabila dipasarkan untuk produksi nanti, ia masih lagi akan mempunyai pengawal asas kenderaan.

Volkswagen I.D. Vizzion – tiba di pasaran tahun 2022

Penggerak I.D Vizzion terdiri daripada dua motor elektrik, iaitu satu untuk setiap gandar, seterusnya memberikan sistem pacuan semua roda. Ia mampu menghasilkan secara keseluruhannya 302 hp, dan baterinya mampu memberikan perjalanan sehingga 665 km.

“Kami akan menawarkan model ini paling lambat pada tahun 2022 sebagai sebuah sedan tahap tinggi dalam keluarga I.D dengan kokpit inovatif I.D dan roda stereng. Model ini juga akan dipersiap untuk sistem pemanduan autonomous penuh. Langkah demi langkah, ia akan memberikan bantuan kepada tugas memandu sekiranya dimahukan oleh pemandu,” kata ketua pegawai eksekutif Volkswagen, Herbert Diess.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required