Model konsep Volkswagen I.D Buzz sah hadir sebagai model produksi Kombi Van elektrik generasi baharu

Model konsep Volkswagen I.D Buzz sah hadir sebagai model produksi Kombi Van elektrik generasi baharu

Selepas pendedahan rasminya di Detroit Auto Show tahun lalu, Volkswagen menerima permintaan tinggi dari peminat jenama berkenaan bagi menjelmakan model konsep I.D Buzz sebagai model produksi gantian kepada van ikonik Volkswagen Type-2 atau popular dengan gelaran ‘Kombi Van’. Oleh itu, VW kini mengumumkan projek tersebut akan dimajukan ke peringkat produksi selepas ini.

Pengumuman berkenaan dilakukan oleh pengerusi lembaga pengarah bagi jenama Volkswagen dan Kenderaan Komersial Volkswagen, Dr Herbert Diess dan Dr Eckhard Scholz pada Pebble Beach Concours d’Elegance yang berlangsung di California. Kombi Van generasi baharu berkenaan dijangka bakal menerjah pasaran pada tahun 2022 nanti, dan ia bakal dihasilkan dalam bentuk kenderaan elektrik sepenuhnya sama seperti model konsep yang didedahkan. VW mensasarkan model ini akan dipasarkan pada pasaran Amerika Utara, Eropah dan China.

“Selepas pembentangan pada pertunjukan permotoran global di Detroit dan Geneva, kami menerima banyak surat dan email dari pelanggan yang mengatakan, ‘tolong buat model ini’,” kata Diess yang juga CEO VW. Beliau turut menyatakan Pebble Beach dipilih untuk membuat pengumuman ini kerana Kombi Van “telah lama menjadi sebahagian dari gaya hidup California.”

Model konsep Volkswagen I.D Buzz sah hadir sebagai model produksi Kombi Van elektrik generasi baharu

Model produksi Kombi Van generasi baharu ini akan menerapkan rekaan dari model konsep I.D Buzz di mana ia akan menerima bateri yang diletakkan pada lantai. Disebabkan komponen-komponen janakuasa elektrik ini seperti motor dan kawalan elektronik lain yang tidak memerlukan banyak ruang, model baharu berkenaan bakal menawarkan ruang dalaman yang sangat luas yang turut dibantu rekaan jarak roda panjang dan juga overhang yang direka pendek.

“Kenderaan ini nampak seperti van komersial kompak pada bahagian luaran, walaupun ia sebenarnya menawarkan ruang dalaman sama seperti SUV besar,” kata Diess lagi.

“Kenderaan ini menggabungkan antara emosi, penggunaan dan kemampanan yang seimbang, dalam masa yang sama menunjukkan kami sebagai peneraju teknologi. Posisi tempat duduk yang tinggi, kapasiti kargo, versatiliti keseluruhan dan pilihan pacuan semua-roda semuanya dipakejkan dalam sebuah rekaan yang menarik merupakan apa yang pelanggan mahukan dari kami. Dan ia sesuai untuk gaya hidup sifar-pencemaran rakyat Amerika,” kata CEO VW Amerika Utara, Hinrich J. Woebcken.

I.D Buzz versi produksi berkenaan semestinya bakal menampilkan kegunaan yang sama seperti Kombi Van klasik – bukan sahaja sebagai mobiliti manusia, ia juga sebagai kenderaan pengangkutan barangan. “Disamping versi bas mini, kami juga akan menawarkan varian kargo I.D Buzz untuk penghantaran barang yang sifar-pencemaran. Dengan kebolehan pemanduan sendiri tahap 3, ini merupakan konsep yang ideal untuk van elektrik, secara khususnya untuk menghantar bungkusan dan barangan dalam kawasan bandar,” kata Dr Eckhard Scholz.

Menurut Volkswagen, I.D Buzz versi produksi ini bakal menampilkan banyak ciri yang diambil dari versi konsepnya sebelum ini – termasuk tempat duduk dengan konfigurasi pelbagai dan bervariasi, hubungan interaktif, dan juga ciri pemanduan sendiri yang tinggi.

GALERI: Model konsep Vokswagen I.D Buzz

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required