Penunggang Malaysia pertama di dalam MotoGP, Hafizh Syahrin Abdullah berjaya menamatkan perlumbaan sulungnya di dalam kejuaraan itu di MotoGP Qatar yang berlangsung di Litar Losail semalam. Untuk itu, Hafizh juga berjaya memungut dua mata yang cukup bermakna.

Beliau yang memulakan perlumbaan ditempat ke-15 kemudiannya menamatkan saingan ditempat ke-14 dan berada 20.299 saat di belakang pendahulu perlumbaan, Andrea Dovizioso dari Itali yang menunggang untuk pasukan Ducati, lapor Bernama.

“Saya rasa sangat baik sepanjang perlumbaan. Terima kasih kepada pasukan saya di atas kerja yang mengkagumkan ini. Saya menamatkan perlumbaan sulung ini dan dapat meraih mata; itu saja sudah melangkaui jangkaan awal saya. Tetapi, jika kita meletakkan tumpuan sepenuhnya, tidak mustahil untuk melakukan yang terbaik dan di luar jangkaan,” ulas Hafizh.

“Ketika tinggal tujuh pusingan ke garisan penamat, saya menukar kuasa pada jentera. Empat pusingan kemudian, saya tukarkannya kembali sekali lagi. Ini juga merupakan satu pengalaman dan pelajaran berguna untuk saya lebih memahami kendalian elektronik pada jentera. Memang saya agak gementar di dalam perlumbaan ini, dan tak mahu terkandas atau membuat kesilapan hingga terjatuh,” ujarnya.

Doha, Qatar 15 Mac — Pelumba muda Hafizh Syahrin Abdullah mencatat sejarah menjadi pelumba pertama negara menyertai Grand Prix (GP) Qatar bersama pasukan Monster Yamaha Tech3 di Litar Antarabangsa Losail, Qatar yang bermula Jumaat (esok).?–fotoBERNAMA (2018) HAK CIPTA TERPELIHARA

Dovizioso mengunggguli perlumbaan dan berjaya menamatkannya dalam masa 41 minit 34.654 saat, dan diikuti pula oleh Marc Marquez (Repsol Honda) dan Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) dengan masing-masing +0.027 saat dan +0.799 saat di belakang Dovizioso.

Bagi rakan sepasukan, Johann Zarco dari Perancis, nasib bagaimanapun tidak begitu menyebelahinya. Memulakan perlumbaan di petak teratas dan mendahului dari awal lagi, Johann semakin ketinggalan sebaik perlumbaan tinggal lima pusingan. Ini meletakkannya di kedudukan kelapan ketika tiba digarisan penamat, dengan masa +7.112 saat dibelakang pendahulu.

Selepas Qatar, MotoGP akan berlangsung pula di Litar Termas de Rio Hondo, Argentina pada 6-8 April nanti. Semoga Hafizh dapat memberikan persembahan yang lebih memberangsangkan dan menjadi kebanggaan kita semua rakyat Malaysia.