Jualan kenderaan Februari 2018 di M’sia menurun 9%

Jualan kenderaan Februari 2018 di M’sia menurun 9%

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah mengeluarkan data jumlah jualan untuk bulan Februari 2018, dan ia menunjukkan penurunan tiga bulan beturut-turut, dengan kali ini menurun sebanyak 9% berbanding bulan Januari. Secara keseluruhannya jualan pada bulan Februari cuma 40,578 unit.

Jika dibandingkan dengan jumlah bulan sebelumnya, iaitu 44,575 unit, ini adalah pengurangan sebanyak 3,997 unit. Ia bukan sesuatu yang pelik kerana secara amnya, jualan bulan Februari memang selalunya kurang kerana pelbagai promosi perayaan baru sahaja tamat. Jumlah hari bekerja yang pendek juga menjadi antara penyebabnya.

Apabila dibandingkan pula dengan tempoh sama tahun lepas (2017), jualan bulan Februari tahun ini mencatat pengurangan sebanyak 4%, bersamaan 1,877 unit, manakala pada tahun 2016 jumlahnya adalah kurang lagi daripada 2017.

Melihat kepada jumlah kenderaan yang dijual pada tahun ini (YTD), jumlah yang dicatat adalah 85,153 unit, dan ini adalah pengurangan sebanyak 2.3% (1,969 unit) berbanding tahun lepas, di mana 87,122 berjaya dijual pada bulan Januari dan Februari.

Masih awal untuk menjangkakan keadaan seterusnya, tetapi MAA berpandangan bulan Mac nanti jualan akan bertambah baik kerana hari bekerja lebih panjang dan biasanya syarikat kenderaan akan bekerja keras untuk memberikan kenderaan kepada pelanggan demi menutup tahun kewangan yang akan berakhir pada 31 Mac.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required