Yamaha TY-E – motosikal trial elektrik tak sampai 70 kg

Yamaha TY-E – motosikal trial elektrik tak sampai 70 kg

Sukan motosikal trial di Malaysia mungkin kurang popular, tapi di luar negara, ia dianggap penting kerana banyak membantu penunggang menguasai kendalian motosikal, terutamanya waktu bergerak perlahan dan berhadapan keadaan sukar seperti dalam perlumbaan enduro.

Untuk sukan trial ini, Yamaha telah memperkenalkan sebuah model baru bernama TY-E, yang dijana oleh motor elektrik, dan ia akan digunakan dalam pertandingan FIM Trial-E Cup 2018 yang akan bermula 14 dan 15 Julai ini di Perancis. Pengendali motosikal tersebut untuk pasukan Yamaha Factory Racing adalah Kenichi Kuroyama.

Yamaha TY-E – motosikal trial elektrik tak sampai 70 kg

Yamaha TY-E digerakkan oleh motor elektrik kompak yang mendapat kuasa daripada bateri output tinggi, tetapi Yamaha tidak mendedahkan jumlah sebenar kuasa yang mampu dihasilkan. Walaubagaimanapun, motosikal ini dikatakan dapat memberi prestasi tinggi atas permukaan mencabar termasuk untuk kelajuan tinggi dan pecutan seterusnya.

Kerangka TY-E pula menggunakan monocoque CFRP bagi mendapatkan berat paling ringan, sambil menjamin kekuatan serta ruang simpanan bateri. Badannya juga tidak mempunyai banyak panel supaya tidak mengganggu pergerakan penunggang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required