UMW Toyota panggil balik Vios, Altis dan Alphard tahun 2013-2014 untuk penukaran inflator beg udara

UMW Toyota panggil balik Vios, Altis dan Alphard tahun 2013-2014 untuk penukaran inflator beg udara

UMW Toyota Motor (UMWT) telah mengumumkan “kempen servis istimewa” (nama lainnya adalah panggilan semula) untuk menukar modul inflator dalam sistem beg udara penumpang hadapan bagi beberapa model kenderaan. Panggilan kali ini melibatkan Toyota Vios, Corolla Altis dan Alphard yang dijual UMWT pada tahun antara Januari 2013, hingga Disember 2014 di Malaysia, dan kesemuanya ada sekitar 21,000 unit kenderaan.

Masalah pada inflator yang mahu ditukar ini adalah boleh terjadi degradasi pada penggeraknya apabila terdedah lama kepada kelembapan dan suhu tinggi, serta kitaran suhu tinggi. Inflator tersebut mempunyai penggerak ammonium nitrat lembap yang boleh menyebabkan modul tersebut pecah.

Jika perkara tersebut berlaku, serpihan besi akan menembusi beg udara apabila ia meletup dan boleh terpelanting kuat dalam kenderaan, sekaligus meningkatkan risiko kecederaan ataupun maut.

UMW Toyota panggil balik Vios, Altis dan Alphard tahun 2013-2014 untuk penukaran inflator beg udara

UMWT kini sedang mendapatkan alat ganti untuk penukaran inflator ini, dan apabila ia sudah tersedia, mereka akan memaklumkan kepada pemilik untuk membawa kenderaan mereka ke pusat servis Toyota yang berdaftar untuk ditukar. Kerja penukaran boleh mengambil masa antara satu hingga tiga jam, dan semua kos akan ditanggung oleh UMWT.

Mengambil berat terhadap keselamatan pelanggan, UMWT memanggil pemilik kenderaan yang terlibat untuk menghubungi mana-mana pusat servis berdaftar Toyota atau menghubungi 1800-8-TOYOTA (869682). Pemilik juga boleh memeriksa sama ada kenderaan mereka terlibat atau tidak dengan memasukkan nombor VIN kenderaan di laman web khas panggilan balik ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required