Timbalan Menteri KWKPM cadang turunkan had umur miliki lesen kepada 14 tahun untuk banteras rempit

Timbalan Menteri KWKPM cadang turunkan had umur miliki lesen kepada 14 tahun untuk banteras rempit

Beberapa hari lepas, Menteri Kementerian Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat (KWKPM), Datuk Seri Rohani Abdul Karim telah mengeluarkan cadangan untuk berhadapan masalah anak yang tertinggal dalam kenderaan. Semalam, timbalan menterinya pula mengeluarkan cadangan. Kali ini untuk berhadapan masalah rempit dan basikal lajak.

Seperti yang dilaporkan oleh Bernama, Timbalan Menteri KWKPM, Datuk Azizah Mohd Dun berkata, antara cadangan untuk mengatasi masalah ini adalah membuat silibus khas berkenaan undang-undang serta keselamatan atas jalan raya di sekolah, dan mengurangkan umur minimum untuk mengambil lesen kepada 14, daripada 16 tahun yang ditetapkan sekarang.

Menurut Azizah lagi, cadangan ini didapati semasa perbincangan yang dibuat 22 Mac lalu berkenaan isu sosial kanak-kanak serta remaja masa kini. Perbincangan itu dibuat untuk meningkatkan kesedaran terhadap bahaya lumba jalanan dan penggunaan basikal ubah suai.

Selain itu, Azizah juga ada menyatakan beberapa cadangan lain termasuk untuk yang sudah mempunyai lesen, iaitu mengehadkan waktu menunggang mereka kepada 7 pagi hingga 8 malam sahaja, dan hanya di dalam kawasan tertentu. Apa pendapat anda dengan cadangan menteri ini? Boleh dipakai atau sekadar mengeruhkan keadaan sahaja?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required